Program 2017/18

o projekcieedycja 2017/18baza filmów i materiałydodatkowe materiały dydaktycznedla nauczycielakontakt
Alfie, mały wilkołak
Dolfje Weerwolfje
reż. J. Lürsen / Holandia 2011 / 98’

Opis filmu

Film jest ekranizacją serii książek Paula van Loona o tym samym tytule. Pewnej nocy, przy pełni księżyca siedmioletni chłopiec zmienia się w wilkołaka. Swój sekret próbuje ukryć przed światem.

Alfie wychowuje się w rodzinie zastępczej. Przy pełni księżyca w siódme urodziny niespodziewanie przemienia się w wilkołaka. Przeistoczenie nie podoba się chłopcu. Boi się, że nie zostanie zaakceptowany przez bliskich i utraci dom. Czy uda mu się ukryć prawdę przed rodziną? Czy jego odmienność zostanie zaakceptowana?

Wątki z prelekcji

  • Holandia
  • Zaczniemy od wskazania położenia geograficznego Holandii. Wskażemy na symbole tego kraju: wiatraki, ser, chodaki, tulipany, rowery, Rembrandt, van Gogh. Porozmawiamy o wysokim poziomie tolerancji, jaki panuje w Holandii.

Pojęcia kluczowe

tolerancja
akceptacja
inność
monarchia
położenie poniżej poziomu morza

projekcje w miastach

Twórcy

reżyseria: J. Lürsen
barwa: kolor

Opinia psychologa

Alfie mały wilkołak – analiza psychologiczna

Analiza psychologiczna dla nauczycieli i rodziców, którzy chcą porozmawiać z dziećmi o filmie.

Opracowała: Katarzyna Wasilewska

Film Alfie mały wilkołak jest pokazywany uczniom szkół podstawowych (klasy 1-3)  w ramach projektu Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

 

To w porządku, być innym

Holenderski film animowany w przyjazny i niewymuszony sposób pokazuje, że odmienność nie jest powodem do wstydu, ale szansą dającą nowe możliwości. Główny bohater, Alfie, w dniu siódmych urodzin odkrywa, że podczas pełni księżyca zmienia się w wilkołaka. Uzyskuje wtedy niezwykłe moce – potrafi szybko biegać, skakać, jest silny. Ale też pożera kury sąsiadki i wygląda jak bestia. Alfie wstydzi się zmian, które zachodzą w jego ciele. Czuje się odmieńcem. Martwi się, że przybrani rodzice przestaną go kochać i pozbędą się go. Boi się też odrzucenia ze strony szkolnych kolegów.

Oglądając film dzieci z łatwością utożsamiają się z problemami Alfiego i empatycznie odczuwają jego mieszane uczucia. Bohater filmu dobrze radzi sobie z kłopotami i lękiem przed odrzuceniem, dzięki temu mali widzowie również zostają pokrzepieni i wzbogaceni o przekonanie, że każdy z nas zasługuje na miłość bliskich, nawet jeśli czuje się odmienny.

Atutem filmu jest niezwykła ścieżka dźwiękowa. Może być on inspirujący nie tylko dla dzieci, ale również dla nauczycieli zainteresowanych tym, jak uczyć dzieci pracy w grupie oraz jak wspomagać rozwój tych, które sprawiają kłopoty.

 

Tematy do dyskusji:

Moje ciało zmienia się – czy to powód do wstydu?

Alfie ma bardzo wyraźny powód do tego, żeby czuć się „odmieńcem” – raz na jakiś czas niespodziewanie wyrasta mu ogon, pazury, futro. Ale i wśród jego szkolnych kolegów i koleżanek widzimy osoby, które mogą wstydzić się swego ciała, np. z powodu aparatu na zębach, okularów, zmian zachodzących wskutek dojrzewania. Wilkołactwo Alfiego symbolizuje każdy możliwy powód do poczucia odmienności. Dzieci oglądające film uczą się, w jaki sposób radzić sobie z trudnymi emocjami. Alfie zdobywa wiedzę – szuka informacji w szkolnej bibliotece. Mówi o swoim problemie bratu, który pomaga mu i jest zachwycony tym, że w jego domu mieszka wilkołak. Alfie mimo to boi się odrzucenia przez rodziców. Planuje ucieczkę, ale okazuje się, że mama i tata poznają jego prawdziwą naturę i akceptują ją. Tata jest zachwycony, że ma tak fantastycznego syna. Mama oddycha z ulgą, bo nareszcie rozumie przyczynę wcześniejszych dziwnych zachowań dziecka.

Jak bronić się przed silniejszymi łobuzami?

Alfiemu i jego bratu dokucza Niko – szkolny osiłek i łobuz. Chłopcy nie potrafią poradzić sobie z agresorem, są mniejsi i słabsi, poza tym chcą zachowywać się poprawnie, zgodnie z zasadami wpajanymi w szkole. Dorośli nie widzą problemu lub nie potrafią pomóc. Sytuacja zmienia się dopiero wtedy, kiedy wbrew regułom bracia zdobywają się na samoobronę i przestają być grzeczni. Alfie wprawdzie dostaje burę od dyrektora, ale widzimy, że rodzice cieszą się z jego działania, a próba obrony siebie zamiast ucieczki daje efekt – Niko przestaje gnębić chłopców. Kiedy Alfie odkrywa swą naturę wilkołaka, uczy się, że w każdym człowieku tkwi dzikość, a sztuka nie polega na tym by ją tłumić, ale żeby używać jej w kontrolowany sposób. Film daje okazję do rozmowy na temat obrony siebie i agresji: co mogę robić, gdy ktoś mi dokucza?

Co to znaczy być normalnym?

Tata Alfiego lubi gotować i często nosi kuchenny fartuszek. Sąsiadka najbardziej na świecie kocha swoje kury. Niko różni się od kolegów siłą, wzrostem i skłonnością do okrucieństwa, jedna ze szkolnych koleżanek nosi aparat nazębny na pół twarzy, a druga jest „niezwyczajnie piękna”. Niewidomy przechodzień w ciemnych okularach podsumowuje to słowami: „Każdy z nas jest kimś innym”. Czasem widać to na pierwszy rzut oka, czasem nie. Ale daje to okazję do dyskusji o tym, co jest „normalne” – czy rodzina, w której to mama wraca późno z pracy, a tata gotuje, jest normalna? Na jakiej podstawie osądzamy innych? Dzieci oglądające film stykają się również z tezą, że nikt, nawet najbardziej dziwny, nie jest na świecie jedynym człowiekiem z takim problemem. Zamiast martwić się samemu, warto prosić o pomoc bliskich i nauczycieli, którzy mogą znać sposoby, żeby uporać się z kłopotami.

Pobierz analizę w formacie DOC.

Ograniczenia wiekowe

Film bez ograniczeń wiekowych.

Materiały dydaktyczne

Temat: Nikt nie jest jedynym biednym, niewidomym czy z aparatem na zębach. Oglądamy film pt. „Alfie – mały wilkołak”.

Pobierz materiały dydaktyczne w formacie PDF.

Praca plastyczna

Dywan z tulipanów – praca plastyczna, technika dowolna.

baza filmów

szukaj
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »