Program 2017/18

program miasta o projekcieedycja 2017/18baza filmów i materiałydodatkowe materiały dydaktycznedla nauczycielakontakt
Zestaw filmów krótkich: Kino nieme
reż. T. Bagiński, A. Lumiére, L. Lumiére, G. Méliès, B. Keaton / Polska, Francja, USA 1895 - 2009 / 66’

Opis filmu

Współcześnie, po ponad stu latach istnienia kina, seanse filmowe są bardzo popularne. Jak wyglądały pierwsze projekcje? Jakie były reakcje widzów? Na te i inne pytania odpowiemy podczas spotkań w kinie.

Zestaw pierwszych niemych filmów uświadomi uczniom, jak wyglądało kino u swoich początków. Młodzi odbiorcy dowiedzą się, jak wyglądały pierwsze pokazy i kim był taper. Widzowie będą mieli okazję uświadomić sobie, że od chwili wynalezienia kinematografu do momentu, gdy filmy zaczęły opowiadać rozbudowane historie, musiało upłynąć wiele czasu.

W skład zestawu wchodzą następujące filmy:

Kinematograf reż. T. Bagiński / Polska 2009

Wjazd pociągu na stację w Ciotat reż. A. Lumiére, L. Lumiére / Francja 1896

Niagara / USA 1912

Podróż do krainy niemożliwości reż. G. Méliès / Francja 1904

Karmienie dziecka reż.  A. Lumiére, L. Lumiére / Francja 1895

Młody Sherlock Holmes reż. B. Keaton / USA 1924

Polewacz polany reż. A. Lumiére, L. Lumiére / Francja 1895

Wątki z prelekcji

  • Narodziny kina
  • Omówimy okoliczności wynalezienia kinematografu i wyświetlenia pierwszego pokazu filmowego. Podczas spotkania prelegent przekaże podstawowe informacje na temat początków kinematografii (filmy, nazwiska twórców). Uczniowie będą mieli też okazję zapoznać się z konwencją kina niemego.

Pojęcia kluczowe

kinematograf
kino nieme
kamera
taśma filmowa
wynalazek

projekcje w miastach

Twórcy

reżyseria: T. Bagiński, A. Lumiére, L. Lumiére, G. Méliès, B. Keaton
barwa: kolor

Opinia psychologa

Filmy nieme – analiza psychologiczna

Analiza psychologiczna dla nauczycieli i rodziców, którzy chcą porozmawiać z dziećmi o filmie.

Opracowała: Weronika Paszewska

Filmy nieme są pokazywane uczniom szkół podstawowych w ramach projektu Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

 

Tematy do dyskusji:

  • Komunikacja niewerbalna – W jaki sposób rozpoznawaliście, że ktoś jest zły, zadowolony lub smutny? Jak, poza słowami, można się komunikować? Jak mężczyzna okazywał rozczarowanie, kiedy kolejne osoby zjawiały się po zostawionego dolara? Jak mężczyzna z kobietą zachowywali się, kiedy byli zakłopotani sytuacją między nimi? Komunikujemy się nie tylko za pomocą słów. Komunikacja między ludźmi zachodzi również za pomocą mimiki, gestów, westchnień, postawy ciała. Mężczyzna i kobieta, kiedy byli zakłopotani nie patrzyli na siebie, wykonywali mało ruchów, jakby ich ciała zesztywniały. O czym mogą świadczyć zmarszczone brwi albo szeroko otwarte oczy? Jak się zachowujemy, kiedy jesteśmy smutni? Co robimy, kiedy się boimy? Co robimy, kiedy jesteśmy zakłopotani?
  • Film – Czy z filmów można czerpać wiedzę o świecie? Czy filmy mogą uczyć albo podpowiadać jak się zachowywać w życiu? W jakiej życiowej sytuacji film pomógł mężczyźnie, kiedy nie wiedział, co ma zrobić? Mężczyzna nie wiedział, jak ma okazać swoje zainteresowanie kobiecie, którą darzył uczuciem. Na ekranie w kinie zobaczył podobną sytuację i zainspirował się zachowaniem bohatera filmu. Ujął dłonie kobiety, ucałował je, potem ją – tak jak bohater filmu. Czego jeszcze możemy uczyć się z filmów?
  • Uczciwość – Co to znaczy być uczciwym? Co uczciwa osoba robi ze znalezioną rzeczą? Co mężczyzna zrobił ze znalezionymi dolarami, kiedy do kina zgłaszały się osoby i mówiły, że zgubiły dolara? Mężczyzna, sprzątając w kinie, znalazł 3 banknoty dolarowe. Kiedy do kina wracały osoby szukając zgubionych pieniędzy, ze smutkiem i bólem na twarzy, ale jednak oddawał pieniądze.

Filmy nieme dają możliwość przyjrzenia się komunikacji pozawerbalnej i porozmawiania o różnych sygnałach, które przekazują nam wiele informacji. Mogą być również okazją do rozmowy na temat muzyki: w jaki sposób muzyka wpływa na nasz nastrój, jakie emocje wywołuje muzyka cicha, spokojna, jakie rytmiczna, a jakie ta z wysokimi dźwiękami.

Kinematograf, reżyseria Tomek Bagiński

Oddanie pasji

Tematy do dyskusji:

  • Pasja – Co to znaczy mieć pasję? Jaką pasję miał bohater filmu? Jakie było jego największe pragnienie, co chciał stworzyć? Kiedy udało mu się stworzyć ruchomy obraz, co jeszcze chciał osiągnąć? Bohater filmu chciał stworzyć urządzenie, które będzie rejestrować obraz w kolorze. Nie chciał poprzestać na czarno-białym obrazie, dążył do uzyskania koloru.
  • Inspiracja – Skąd można czerpać inspirację? W jaki sposób bohater filmu trafił na rozwiązanie problemu pojawienia się koloru na filmie? Kto mu pomógł? Żona bohatera filmu podpowiedziała mu rozwiązanie, jedno jej zdanie zainspirowało go do znalezienia technicznych możliwości stworzenia kolorowego filmu. Ludzie dookoła nas często są niewidocznym wsparciem w realizacji naszych planów.

 

Kinematograf jest krótką animacją, która w magiczny sposób zabiera widzów w świat człowieka dążącego do realizacji swojego marzenia. Film może być okazją do rozmowy na temat realizacji marzeń i posiadania pasji.

Pobierz analizę w formacie DOC.

Ograniczenia wiekowe

Film bez ograniczeń wiekowych.

Materiały dydaktyczne

Temat: Historie opowiedziane bez słów. Czyli w kinie przed stoma laty. 

Opracowała: Paulina Krześniak

Pobierz scenariusz lekcji w formacie PDF.

baza filmów

szukaj
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »