program 2017/18

Warszawa-Muranów

koordynacja

Stella Sikba
stella.skiba@nowehoryzonty.pl

tel.: 538 238 381

Potwierdzenia obecności na pokazach promocyjnych:
kontakt@nowehoryzonty.pl


HARMONOGRAM PROJEKCJI 2016/2017

adres kina

Kino Muranów
ul. gen. Andersa 5

00-147 Warszawa
www.muranow.gutekfilm.com.pl


Dział Edukacji

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
ul. Zamenhofa 1

00-153 Warszawa
tel.: 22 530 66 40, fax: 22 831 06 63

program filmowy

Cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz – 12 zł.

Cena karnetu dla jednego ucznia na siedem pokazów – 70 zł.

Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem.

Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie). Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (2-3 os. z klasy, ale maks.10% z grupy, która uczestniczy w seansie) otrzymują darmowe bilety. Prosimy o zaznaczenie ich w formularzu zgłoszeniowym.

Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.

Przedszkole

cykl chodzę do kina 2017/18

Kino to wyjątkowe miejsce – tu możemy jednocześnie oddać się rozrywce i refleksji. Warto zabierać do kina już najmłodsze dzieci, pamiętając tylko o doborze właściwego repertuaru – odpowiedniego do wieku i możliwości rozwojowych wychowanków.

„Chodzę do kina” to cykl starannie wyselekcjonowanych filmów, kierowanych do widza w wieku przedszkolnym. Tematyka zaproponowanych utworów dotyczy zagadnień bliskich dziecku, spraw, które go dotyczą i są dla niego ważne. Skorelowanie treści przedstawionych w zaproponowanych filmach z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego, daje możliwość wykorzystania wizyty w kinie jako formy zajęć dydaktycznych. To idealny punkt wyjścia do rozmów z dziećmi i stworzenia sytuacji wychowawczej. Seans w kinie to również pokazanie dziecku świata dotąd mu obcego, zapoznanie go z filmem od strony technicznej, wprowadzenie nowych pojęć, zagadnień dotyczących powstawania filmów i ich gatunków. Wizyta w kinie to czas spędzony w wartościowy, inspirujący sposób. Warto skorzystać z takiej formy zajęć.

Dzięki cyklowi „Chodzę do kina” dziecko:

  • kształtuje wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka
  • wzmacnia poczucie własnej wartości, indywidualności i oryginalności oraz potrzebę tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie
  • rozumie emocje własne i innych ludzi
  • uczy się dbania o zdrowie psychiczne
Filmy cyklu:
cykl filmowe przygody 2017/18

Kino i atmosfera, która towarzyszy seansom filmowym, to niezwykły świat, pełen magii i nowych doświadczeń. Warto do niego wprowadzać już najmłodszych widzów. Cykl „Filmowe przygody” prezentuje zarówno filmy krótkie, jak i długometrażowe, pochodzące z rożnych zakątków świata i dobrane tak, aby ich tematyka była bliska widzom, odpowiednia dla odbiorcy w wieku przedszkolnym.

Przedszkole to czas zabawy, radości i nawiązywania pierwszych przyjaźni. Jednocześnie to okres, w którym dzieci poznają, co to praca zespołowa, stają przed pierwszymi ważnymi zadaniami, uczą się odpowiedzialności, doświadczają również pierwszych niepowodzeń. Jednym z podstawowych i najważniejszych celów edukacji przedszkolnej jest rozwijanie umiejętności społecznych, a proponowany zestaw filmów z pewnością pomoże w jego realizacji. Kinowe seanse to dobry wstęp do stworzenia wielu sytuacji wychowawczo-dydaktycznych. Będą pretekstem do rozmowy o sprawach bliskich dzieciom, dotyczących bezpośrednio nich samych lub takich, z któ- rymi mogą się zetknąć. Warsztaty plastyczne nawiązujące do tematyki obejrzanych filmów staną się okazją do poznania rożnych technik plastycznych.

Dzięki cyklowi „Filmowe przygody” dziecko:

  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych
  • łączy przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
  • zachowuje się odpowiednio na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie
  • wypowiada się w rożnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji
  • nazywa zwierzęta żyjące w rożnych środowiskach przyrodniczych
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 1-3

cykl filmowi bohaterowie 2017/18

Bohaterowie książek i filmów towarzyszą człowiekowi od najmłodszych lat. Z jednymi się utożsamiamy, żyjemy ich życiem, inni nie pozostają długo w naszej pamięci. Każdy wychowawca czy rodzic szuka dla swoich uczniów wartościowych wzorców i postaw, które mogą pozytywnie kształtować dzieci oraz takich opowieści, które wiele ich nauczą. „Filmowi bohaterowie” są odpowiedzią na takie poszukiwania.

Prezentowany cykl to pełen barwnych postaci zestaw filmów pełnometrażowych oraz krótkich animacji stanowiących wartościową propozycję dla najmłodszych uczniów.

Bohaterowie to przeważnie ich rówieśnicy, często dopiero zaczynający naukę w szkole, borykający się z takimi samymi trudnościami, co młodzi widzowie. Jak sobie radzą w nowych sytuacjach? Jak popadają w gorsze tarapaty? I w jaki sposób, z pomocą przyjaciół, z nich wychodzą? Śledzenie losów i przeżywanie w sali kinowej przygód młodych bohaterów jest doskonałą lekcją wła- ściwego postępowania, a przy tym dobrą zabawą. Niebanalne historie Wima, który bardzo chciał chodzić do szkoły, Villadsa – pełnego fantazji sześciolatka, czy niesfornego Brama z pewnością przykują uwagę widzów.

Dzięki cyklowi „Filmowi bohaterowie” dziecko:

  • buduje relacje społeczne sprzyjające jego właściwemu rozwojowi (rodzina, przyjaciele) i zna właściwe wzorce postępowania
  • poznaje świat wartości, w tym ofiarności i współpracy
  • formuje poczucie godności własnej osoby i szacunek dla godności innych osób
  • zna wartość wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności
  • kształtuje postawę otwartości wobec świata i innych ludzi oraz aktywności w życiu społecznym
Filmy cyklu:
cykl filmowe sekrety 2017/18

Kino jest miejscem magicznym, pozwalającym widzowi zanurzyć się w nieznany wcześniej świat. Chociaż jest to jedna z najbardziej popularnych form rozrywki, mało kto zastanawia się, jak to się dzieje, że naszym oczom ukazuje taki, a nie inny obraz. Oglądając film, rzadko zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób powstał, jak oddziałują na nas jego poszczególne elementy.

Ten cykl to propozycja dla dzieci, które lubią dociekać prawdy i zadają mnóstwo pytań na każdy temat. Specjalnie dobrane filmy cyklu to przepiękne i ciekawe historie, które pozwalają najmłodszym uczestnikom zastanowić się nie tylko nad ich treścią, ale także nad formą. Sprawiają, że uczniowie stają się bardziej świadomymi widzami. Filmy zostały dobrane tak, aby zaprezentować różnorodne techniki. Jak powstaje film animowany? Czy animacja zawsze wygląda tak samo? W jaki sposób film przenosi widza w przeszłość lub w przyszłość? Czy w filmie potrzebne są słowa? Z jakimi wyzwaniami mierzą się aktorzy? To tylko część pytań. Odpowiedzi na nie będzie można poznać podczas spotkań w kinie. Ze względu na tematykę prelekcji cykl jest przeznaczony dla trochę starszych uczniów.

Dzięki cyklowi „Filmowe sekrety” dziecko:

  • rozumie przekaz filmowy (wizualny, słowny, muzyczny), interpretuje go, zbiera na jego podstawie informacje
  • mówi, opowiada o swoich przeżyciach i doświadczeniach, korzystając ze zdobytej wiedzy
  • wyraża swoje spostrzeżenia i przeżycia, podejmując działalność twórczą, stosuje różnorodne środki wyrazu
  • tworzy relacje z rówieśnikami, współpracuje i współdziała w grupie, aby osiągnąć zamierzone cele
Filmy cyklu:
cykl filmowe podróże 2017/18

Prezentowany cykl to pełne ekscytujących przygód filmowe wyprawy do rożnych zakątków świata. Zestaw składa się z ekranizacji znanych przygodowych książek dla dzieci oraz popularnych baśni. Każdy film to odrębna opowieść, która uświadamia, że to, co odmienne, może być fascynujące i warte poznania.

Sposobów na podróżowanie jest wiele. Jednym z nich jest film. Kino przemawia do odbiorców za pomocą wielu środków: obrazu, światła, barwy i dźwięku. Staje się doskonałym narzędziem do uczenia się przez przeżywanie emocji. Cykl „Filmowe podróże” to oferta niezapomnianej, pełnej przygód wycieczki po rożnych krajach Europy i Azji. Każdy film to niezwykła opowieść, dzięki której dziecko poznaje życie i kulturę mieszkańców przedstawianego miejsca. Dzięki prezentowanym filmom uczeń uświadamia sobie, iż rówieśnicy mieszkający w rożnych częściach świata, mimo odmienności kulturowej, mają podobne problemy i potrzeby. W proponowanych tytułach znajdziemy pełen wachlarz ciekawych wątków, które są znakomitym wprowadzeniem do wielu tematów i inspiracją do przeprowadzenia interesujących zajęć.

Dzięki cyklowi „Filmowe podróże” dziecko:

  • wypowiada się, korzystając ze zdobytych informacji
  • przygotowuje się do udziału w życiu społecznym: do zgodnego współdziałania z rówieśnikami, do uczestniczenia w życiu rodzinnym, do utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami
  • poznaje oraz szanuje zwyczaje i tradycje mieszkańców różnych krajów
  • rozumie potrzebę szanowania zwierząt i przyrody
  • wykonuje prace plastyczne i techniczne, stosując się do instrukcji i dobierając właściwe formy i materiały
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 4-6

cykl młodzi w obiektywie - klasa 4-6 2017/18

Młody widz, poszukujący swojego miejsca w świecie, nieustannie próbuje nazywać własne odczucia, by nie czuć się zagubionym. Utożsamienie się z bohaterem filmowym przychodzi mu niezwykle łatwo. Uczeń, śledząc postępowanie rówieśnika na ekranie, uczy się rozwiązywać własne problemy.

Przyczyną nawiązywania przez ucznia silnej więzi z bohaterem filmowym jest możliwość wskazania analogii w jego postępowaniu do działań podejmowanych przez jego rówieśnika w świecie rzeczywistym. Bohaterowie filmów prezentowanych w tym cyklu stają przed ważnymi wyborami, które nie są obce większości dzieci w ich wieku. Tym samym film jest doskonałym narzędziem służącym do uwrażliwiania i poszerzania wiedzy o relacjach ludzkich. Widz obserwuje gotowe rozwiązania, jednocześnie w przystępny sposób dowiaduje się o skomplikowanej sieci współzależności, wśród któ- rych dziecko jest jednostką zaangażowaną, postrzeganą podmiotowo i traktowaną poważnie. Filmy wybrane w tym cyklu łączą w sobie atrakcyjną i interesującą dla młodych widzów formę z niebanalną i wartościową pod względem edukacyjnym treścią. Przede wszystkim jednak starają się dotknąć tego wszystkiego, co składa się na rzeczywistość nastolatków, jednocześnie angażując ich do podjęcia dialogu.

Dzięki cyklowi „Młodzi w obiektywie” dziecko:

  • poznaje metody krytycznego odbioru, analizy i interpretacji tekstu kultury • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów
  • doskonali myślenie konkretne oraz abstrakcyjne
  • interpretuje wartości etyczne wpisane w przekaz nadany dzieła filmowego
  • interpretuje dzieło filmowe jako strukturę wielowymiarową
  • poszukuje przyczyn zaobserwowanych zjawisk społecznych i projektuje ich konsekwencje zgodnie z własnym rozumieniem świata i oglądem relacji społecznych
  • poszerza rozumienie pojęć etycznych i wartości pożądanych w społeczeństwie
  • dostrzega wartość współpracy, tolerancji, akceptacji i konieczność podejmowania odpowiedzialności za własne decyzje
  • ćwiczy spójne komunikowanie i uzasadnianie własnego zdania w oparciu o treść danego obrazu filmowego
Filmy cyklu:
cykl kino współczesne 2017/18

Obcowanie z najnowszymi dziełami kinematograficznymi to nieodłączny element kształcenia młodego odbiorcy kultury, bo inspiruje uczniów do tworzenia konstruktywnej krytyki rzeczywistości, w której dorastają, oraz daje im możliwość zidentyfikowania własnych problemów jako części procesów społecznych i kulturowych.

Przywykliśmy do osadzania tekstów kultury w epoce, w której powstawały. Cykl „Kino współczesne” pozwala wspólnie z naszymi dziećmi stworzyć mapę współczesności, a na nią nanieść palące problemy XXI w. Żyjemy w czasach sztuki heterogenicznej, rozproszonej, w epoce wielu twórców, w której nie sposób na własną rękę wyśledzić właśnie te filmy dla dzieci i młodzieży, które są najbardziej warte obejrzenia i poddania wspólnej refleksji. Prezentujemy nagradzane i docenione produkcje, będące sublimacją marzeń i lęków towarzyszących dziś dorastaniu. Czy chcę i potrafię skonfrontować moje prawdziwe ja z tym, co inne i obce? Czy empatia jest indywidualną zaletą, czy wartością społeczną? Jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym?

Dzięki cyklowi „Kino współczesne” dziecko:

  • wyrabia i rozwija zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury
  • kształtuje umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym
  • rozwija zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kieruje się tymi wartościami
  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia
  • świadomie i uważnie analizuje filmy, zwłaszcza adresowane do dzieci i młodzieży
  • rozumie swoistość filmowych tekstów kultury

Filmy cyklu:
cykl świat filmu 2017/18

W ramach cyklu „Świat filmu” uczniowie z klas 4–6 szkoły podstawowej poznają podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o filmie, a także mają możliwość omó- wienia kolejnych etapów tworzenia filmu, od pomysłu po skończenie dzieła. Podczas kilku przemyślanie skonstruowanych spotkań w kinie uczniowie poznają twórców, którzy mają wpływ na realizację filmu, od scenarzysty, producenta, reżysera, operatora, monta- żysty, kostiumologa, charakteryzatora, kompozytora po aktorów. Kolejne spotkania mają na celu uświadomienie, że obraz filmowy tworzy zespół ludzi. Film to nie dzieło jednego autora. Każdy z elementów filmu ma bezpośredni wpływ na jego efekt.

Dla współczesnego, młodego widza film stał się nieod- łącznym elementem poznawczym otaczającego świata i źródłem wiedzy o sobie samym. Kino to miejsce nowych doznań i przeżyć. Sztuka filmowa staje się środkiem wychowania, ponieważ kształtuje postawy człowieka, może stać się kanonem wartości, odradzających się w indywidualnej jakości przeżyć, ekspresji, swobodnego dialogu człowieka z człowiekiem, pełni rolę kompensacyjną, zapewniając potrzeby duchowe i uczuciowe w sferze wyobraźni.

W ramach cyklu propozycje filmowe są dostosowane do wieku w taki sposób, by przeżyte podczas projekcji chwile stały się przyczynkiem realizacji treści zawartych w nowej podstawie programowej.

Dzięki cyklowi „Świat filmu” dziecko:

  • rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne
  • dostrzega i rozumie artystyczną swoistość filmu i sztuk audiowizualnych
  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego, w tym scenariusz, reżyserię, ujęcie, grę aktorską, muzykę
  • wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych filmu
  • świadomie i uważnie odbiera i analizuje filmy
  • odnosi teksty kultury do własnego doświadczenia
Filmy cyklu:

Gimnazjum / klasa 7

cykl młodzi w obiektywie gimnazjum 2017/18

Model dorastania młodego widza zmienia się wraz z kolejnym pokoleniem. Niezmienne pozostają jednak ciekawość świata oraz potrzeba akceptacji i niezależno- ści. Poszukujący współczesny bohater filmowy pozwala młodemu człowiekowi zmierzyć się z niejednokrotnie trudnym przekroczeniem granicy dziecko – dorosły.

Cykl proponowanych filmów stanowi źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatka i pomaga zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące go problemy. Rówieśnicy z ekranu mierzą się z własnymi lękami, uczą się być odpowiedzialni i niezależni, udowadniają, że chociaż nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, to potrafią odnaleźć się w świecie nie tylko dziecięcych fantazji, ale również w świecie dorosłych. Cykl realizuje cele wychowawcze, odnoszące się do świata wartości. Wybrane filmy świadczą o jego wielowymiarowości, a bohaterowie tworzą filmowe historie, tym samym otwierając dyskusję o przyjaźni, miłości, przemocy rówieśniczej, seksualności, odmienności.

Dzięki cyklowi „Młodzi w obiektywie” uczeń klasy 7 SP:

  • staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, charakteryzując ich emocje i uczucia
  • dostrzega uniwersalne wartości
  • ćwiczy umiejętność komunikowania i uzasadnia wypowiedzi w oparciu o treść tekstu kultury
  • potrafi znaleźć nawiązania do wątków kulturowych i literackich
  • rozumie przemiany okresu dojrzewania
  • wykorzystuje konteksty społeczne i kulturowe w interpretacji tekstu kultury, jakim jest film
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów

Dzięki cyklowi „Młodzi w obiektywie” uczeń gimnazjum: 

  • doskonali umiejętność dyskusji i prezentowania własnego stanowiska
  • poznaje ważne zagadnienia z zakresu etyki
  • rozwija kompetencje związane z inteligencją emocjonalną i społeczną
Filmy cyklu:
cykl świat współczesny 2017/18

„Świat współczesny” to cykl filmów dokumentalnych i fabularnych, które podejmują uniwersalne problemy współczesności. Potrzeba akceptacji, stereotypy i uprzedzenia, godzenie się z historią, poszukiwanie siebie czy dążenie do szczęścia to tylko niektóre z wątków poruszanych przez autorów tytułów wybranych do cyklu.

Cykl „Świat współczesny” to bardzo różnorodny zestaw filmów – zarówno pod względem tematycznym, jak i formalnym. Wszystkie tytuły łączy uniwersalny przekaz i skoncentrowanie na realnych problemach współczesności. Uwaga autorów skupia się przede wszystkim na tematach ważnych dla młodych odbiorców – prezentowane kino porusza zatem wątki takie jak kryzys rodziny, starzenie się społeczeństwa, dyskryminacja ze względu na płeć czy poglądy. „Świat współczesny” podejmuje je w sposób atrakcyjny i zrozumiały, dzięki czemu stanowią odpowiednią propozycję filmową zarówno dla starszych, jak i młodszych gimnazjalistów. Poruszana tematyka wymaga jednak pewnej dojrzałości i przygotowania, zwłaszcza od widzów rozpoczynających naukę w gimnazjum.

Dzięki cyklowi „Świat współczesny” uczeń:

  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne
  • dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne
  • dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, kulturowych
  • rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka rozwiązań
Filmy cyklu:
cykl między kulturami 2017/18

Myślenie o świecie jako globalnej wiosce coraz częściej traktowane jest jako oczywistość – internet, media spo- łecznościowe czy gry steamowe utwierdzają nas w tym przekonaniu. Cykl „Między kulturami” to weryfikacja wiedzy o wioskach globalnego świata oraz dostrzeganie uniwersalizmu ludzkich wartości.

Cykl „Między kulturami” to podroż przez świat różnorodnych kultur, religii, systemów politycznych. Pozwala on na zgłębianie wiedzy dotyczącej odległych kulturowo zakątków świata. Nowa wiedza przeplata się z uniwersalnymi wartościami, co pozwala uczniom na sprawne odnalezienie się w nowych krajobrazach przy jednoczesnym odczuwaniu różnicy. Dzięki temu proponowane filmy stają się także doskonałymi kontekstami do lektur czytanych w szkole, pozwalającymi na dostrzeganie wspomnianych podobieństw i różnic oraz uwspółcześnieniu omawianych zagadnień. Poza wiedzą dotyczącą asymilacji, izolacji, tożsamości etnicznej czy narodowej w widzach kształtowana będzie postawa tolerancji i empatii.

Dzięki cyklowi „Między kulturami” uczeń:

  • potrafi określać problematykę egzystencjalną
  • interpretuje teksty kultury odwołując się do wartości uniwersalnych i związanych równocześnie z narodowymi czy religijnymi postawami
  • kształtuje umiejętność empatii i doskonali kompetencje społeczne
Filmy cyklu:

Szkoła ponadgimnazjalna

cykl wielokulturowość w filmie 2017/18

Cykl jest skierowany do uczniów wstępnie przygotowanych do dyskusji o problemach odnalezienia się w obcej kulturze, funkcjonowania w globalnym świecie, tolerancji dla odmienności etnicznej czy narodowościowej.

Zestawienie może być komentarzem do wydarzeń politycznych i społecznych, które rozgrywają się w Polsce i Europie w ciągu ostatnich lat. Terroryzm i manipulacje w polityce i mediach doprowadzają do postaw nieufności i ksenofobii wobec imigrantów. W świecie wolnego handlu, otwartych granic i rynku pracy, wśród nas mają prawo żyć i funkcjonować ludzie o innych kulturach i religiach. Dobór filmów wynikał z potrzeby kształtowania w młodych ludziach postaw tolerancji i akceptacji, nie tylko wobec przedstawicieli mniejszości narodowo-etnicznych, ale także innych religii, poglądów politycznych i orientacji seksualnych. Zestawione w tym cyklu produkcje pokazują uczniom, w jaki sposób religia i kultura kształtują życie mieszkańców krajów europejskich i azjatyckich. Część tytułów odnosi się do tematyki związanej z imigrantami i ich funkcjonowaniem w krajach, które tylko pozornie okazują się otwarte na obcokrajowców i ich odmienne kultury.

Dzięki cyklowi „Wielokulturowość w filmie” uczeń:

  • rozwija kompetencje związane z inteligencją społeczną i emocjonalną
  • poznaje ważne zagadnienia z zakresu politologii, socjologii i kulturoznawstwa
  • kształtuje postawę tolerancji wobec różnych kultur i religii
  • doskonali umiejętność dyskusji i prezentowania własnego stanowiska
Filmy cyklu:
cykl między tekstami kultury - klasa 1. 2017/18

Cykle „Między tekstami kultury” dla klas 1–3 to dialog z epokami historyczno-kulturowymi oraz wybranymi tekstami kultury. Program ułożony według kolejności epok historyczno-literackich uwzględnia wymagania nowej podstawy programowej języka polskiego, jest przydatny w nauczaniu historii, WOS-u, WOK-u, zajęć artystycznych, religii, etyki i języków obcych.

Zestawy filmowe przygotowują do nowej formuły egzaminu pisemnego i ustnego z języka polskiego, wskazując na konteksty kulturowe, do których uczniowie mogą się odwołać w trakcie wypowiedzi ustnej i w konstruowaniu pracy pisemnej. Uczeń zostanie wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji tekstu kultury, co pomoże mu nie tylko zdać egzamin dojrzałości, lecz także świadomie i satysfakcjonująco funkcjonować w świecie kultury. Cykl dla klasy 1. obejmuje czas od starożytności do oświecenia, akcentując współczesną perspektywę oglądu i rozumienia odległych czasów, ludzkich wyborów, pasji i namiętności oraz podejmowanych w tych epokach problemów.

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury - klasa 1.” uczeń:

  • rozwija wrażliwość emocjonalną i artystyczną, wynikającą z kontaktu z dziełem sztuki
  • rozwija się intelektualnie w zakresie formułowania własnych sądów (w formie pisemnej i ustnej)
  • formuje postawę nakierowaną na wartości etyczne i społeczne
  • aktywizuje się do współpracy z rówieśnikami i dorosłymi

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury - klasa 1.” nauczyciel:

  • stymuluje i rozwija humanistyczne zainteresowania uczniów
  • wprowadza ucznia w świat różnych kręgów tradycji: polskiej, europejskiej, światowej
  • zapoznaje się z najważniejszymi tendencjami w kulturze współczesnej
Filmy cyklu:
cykl kino polskie 2017/18

Cykl łączący najciekawsze produkcje ostatnich lat i dzieła klasyków kina polskiego. Sprawdzi się jako materiał do zajęć poświęconych rodzimej kinematografii czy – szerzej – kulturze.

Kontakt z dziełami zawartymi w zestawieniu poszerzy także wiedzę uczniów o współczesność pod kątem aspektów społecznych.

Zestaw daje uczniom szansę poznania rożnych form i gatunków filmowych, a także umożliwia zrozumienie złożoności jednostkowych postaw i wyborów. Proponowane fabuły i dokument, zróżnicowane pod względem formalnym i tematycznym, są dobrym pretekstem do dyskusji na tematy takie jak: godność, człowieczeństwo, wolność, jak również rodzina czy przyjaźń. Filmy pochodzące z tego cyklu przybliżają też społeczne i polityczne aspekty polskiej rzeczywistości (od lat 50. do współczesności) i ich oddziaływanie zarówno na jednostkę, jak i zbiorowość. Mogą być zatem przydatne nie tylko wychowawcom, nauczycielom języka polskiego i wiedzy o kulturze, ale także WOS-u, HiS-u i historii. Ponieważ bohaterami wielu filmów cyklu są ludzie młodzi, czyni to ich historie bliskimi uczniom, co jest nie bez znaczenia w dyskusji wokół problemów i postaw prezentowanych w filmach.

Dzięki cyklowi „Kino polskie” uczeń:

  • konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury, np. formami plastycznymi, teatralnymi, filmowymi
  • dostrzega obecne w tekstach kultury uniwersalne wartości i normy społeczne, a także konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów
  • odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu oraz rozpoznaje sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja)
  • poznaje wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów (np. K. Kieślowskiego, A. Munka, A. Wajdy, K. Zanussiego)
Filmy cyklu:
cykl między tekstami kultury - klasa 3. 2017/18

Cykle „Między tekstami kultury” dla klas 1–3 to dialog z epokami historyczno-kulturowymi oraz wybranymi tekstami kultury. Program ułożony według kolejności epok historyczno-literackich uwzględnia wymagania nowej podstawy programowej języka polskiego, jest przydatny w nauczaniu historii, WOS-u, WOK-u, zajęć artystycznych, religii, etyki, języków obcych.

Zestawy filmowe przygotowują do nowej formuły egzaminu pisemnego i ustnego z języka polskiego, wskazując na konteksty kulturowe, do których uczniowie mogą się odwołać w trakcie wypowiedzi ustnej i w konstruowaniu pracy pisemnej. Uczeń zostanie wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji tekstu kultury, co pomoże mu nie tylko zdać egzamin dojrzałości, ale także świadomie i satysfakcjonująco funkcjonować w świecie kultury. Program cyklu dla klasy 3. proponuje pogłębioną refleksję nad historią Polski lat 50. i 60. z perspektywy kobiet uwikłanych w różny sposób w mechanizmy komunistycznego terroru.

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury - klasa 3.” uczeń:

  • rozwija wrażliwość emocjonalną i artystyczną, wynikającą z kontaktu z dziełem sztuki
  • rozwija się intelektualnie w zakresie formułowania własnych sądów (w formie pisemnej i ustnej)
  • formuje postawę nakierowaną na wartości etyczne i społeczne
  • aktywizuje się do współpracy z rówieśnikami i dorosłymi

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury - klasa 3.” nauczyciel: 

  • stymuluje i rozwija humanistyczne zainteresowania uczniów
  • wprowadza ucznia w świat różnych kręgów tradycji: polskiej, europejskiej, światowej
  • zapoznaje się z najważniejszymi tendencjami w kulturze współczesnej
Filmy cyklu:
cykl trudne tematy 2017/18

Cykl jest adresowany do uczniów, którzy w sposób otwarty i dojrzały starają się poznawać prawdę o otaczającym nas świecie.

W cyklu zostały zaproponowane filmy, które nie tylko poruszają ważne problemy współczesnego świata, ale są też bliskie młodym ludziom, dotyczą często sytuacji, w których sami się znajdują. Dzięki spotkaniu z tym kinem młodzież będzie mogła skonfrontować swoje wyobrażenie o świecie z postawami zaprezentowanymi w filmach, podjąć dialog z rzeczywistością, odnaleźć odpowiedź na nurtujące pytania. Trudne tematy proponują drogę w poszukiwaniu wartości i kształtowania postaw etycznych, uczą odpowiedzialności, tolerancji, dają przykłady zachowań, jak odnaleźć się we współczesnym świecie i w jaki sposób ustrzec się przed zagrożeniami cywilizacyjnymi. Filmy można powiązać z realizacją podstawy programowej w szkole ponadgimnazjalnej, przywołując konteksty literacko-kulturowe, społeczne, historyczne, a także odwołując się do realizacji zagadnień wychowawczych, a nawet lekcji biologii.

Dzięki cyklowi „Trudne tematy” uczeń:

  • wskazuje związki między różnymi aspektami utworu: estetycznym, etycznym i poznawczym
  • prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki
  • rozpoznaje sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera
  • dostrzega w utworach uniwersalne normy i konflikty wartości
Filmy cyklu:
cykl między tekstami kultury - klasa 2. 2017/18

Cykle „Między tekstami kultury” dla klas 1–3 to dialog z epokami historyczno-kulturowymi oraz wybranymi tekstami kultury. Program ułożony według kolejności epok historyczno-literackich uwzględnia wymagania nowej podstawy programowej języka polskiego, jest przydatny w nauczaniu historii, WOS-u, WOK-u, zajęć artystycznych, religii, etyki, języków obcych.

Zestawy filmowe przygotowują do nowej formuły egzaminu pisemnego i ustnego z języka polskiego, wskazując na konteksty kulturowe, do których uczniowie mogą się odwołać w trakcie wypowiedzi ustnej i w konstruowaniu pracy pisemnej. Uczeń zostanie wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji tekstu kultury, co pomoże mu nie tylko zdać egzamin dojrzałości, lecz także świadomie i satysfakcjonująco funkcjonować w świecie kultury. W cyklu przeznaczonym dla klasy 2. (od romantyzmu do modernizmu) uwaga została skupiona na przybliżeniu uczniom za pomocą kontaktu z dziełem filmowym trudnych zagadnień XIX i XX wieku (m.in. miłość, wolność, sztuka, pieniądz).

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury - klasa 2.” uczeń:

  • rozwija wrażliwość emocjonalną i artystyczną, wynikającą z kontaktu z dziełem sztuki
  • rozwija się intelektualnie w zakresie formułowania własnych sądów (w formie pisemnej i ustnej)
  • formuje postawę nakierowaną na wartości etyczne i społeczne
  • aktywizuje się do współpracy z rówieśnikami i dorosłymi

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury - klasa 2.” nauczyciel:

  • stymuluje i rozwija humanistyczne zainteresowania uczniów
  • wprowadza ucznia w świat różnych kręgów tradycji: polskiej, europejskiej, światowej
  • zapoznaje się z najważniejszymi tendencjami w kulturze współczesnej
Filmy cyklu:
cykl analiza filmu 2017/18

Zajęcia w tym cyklu odbywają się po projekcji filmu. Uczniowie biorą udział w wykładzie ilustrowanym prezentacją multimedialną. Dowiadują się, jak funkcjonalnie analizować tekst kultury i w jakie pojęcia z zakresu języka filmu należy być wyposażonym.

Cykl „Analiza filmu” wymaga od uczniów zaangażowania i teoretycznego przygotowania. Wśród siedmiu tytułów odnajdziemy różne gatunki, estetyki, sposoby obrazowania, ale wszystkie stanowią przykłady cennych osiągnięć kinematografii europejskiej, amerykańskiej i polskiej ostatniej dekady naszego wieku, wyróżniane najważniejszymi nagrodami filmowymi. Poruszane w trakcie prelekcji tematy związane są z analizą filmowych środków wyrazu, pojęciami z pogranicza filmu i innych sztuk, poszukiwaniem kulturowych kontekstów. Wymienione elementy stanowią dziś niezbędny narzędziownik współczesnego maturzysty, który na ustnym egzaminie dojrzałości z języka polskiego, musi wykazać się umiejętnością analizy kadru i plakatu filmowego, stosując pojęcia z zakresu teorii filmu i wiedzę historyczno-filmową. Uczeń, który zapozna się z filmami tego cyklu i ich problematyką, z pewnością stanie się świadomym odbiorcą dzieł filmowych, a wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie rocznego projektu przełożą się również na doskonalenie umiejętności analizy innych tekstów kultury, takich jak: malarstwo, fotografia, rzeźba i architektura.

Dzięki cyklowi „Analiza filmu” uczeń:

  • doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego
  • konfrontuje dzieło filmowe z innymi tekstami kultury
  • wykorzystuje w interpretacji filmu niezbędne pojęcia i konteksty
  • prezentuje własne przeżycia, a także wyszukuje w oglądanych filmach wartości narodowe i uniwersalne
Filmy cyklu:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »