program 2018/19

Częstochowa

koordynacja
Iwona Kwincińska
tel. 34 324 60 58
ikwincinska@okf.czest.pl
 
Artur Lecybil
tel. 34 324 60 58
adres kina
OKF Iluzja
aleja Najświętszej Maryi Panny 64
42-­200 Częstochowa
 
tel. 34 324 60 58, fax 34 324 60 57

program filmowy

 
Cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz – 10 zł.
Cena karnetu dla jednego ucznia na siedem pokazów – 60 zł.

Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem.

Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie). Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (nie więcej niż 10% grupy, która uczestniczy w seansie) mogą skorzystać z darmowych biletów.

Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.

Przedszkole

cykl filmowe przygody

Kino i niezwykła atmosfera, która towarzyszy kinowym seansom, sprawiają, że widzowie w łatwy sposób przenoszą się do świata magii i wyobraźni. Warto do niego wprowadzać dzieci już w wieku przedszkolnym. Ważne, aby starannie dobrać repertuar, pamiętając o możliwościach rozwojowych najmłodszych, ich wieku i wrażliwości.

Cykl „Filmowe przygody” prezentuje zarówno filmy krótko-, jak i długometrażowe z różnych zakątków świata, dobrane tak, aby ich tematyka była bliska widzom i odpowiednia dla odbiorcy w wieku przedszkolnym. Cykl „Filmowe przygody” to zbiór starannie wyselekcjonowanych filmów o uniwersalnym charakterze, które mogą zaciekawić szerokie grono odbiorców. Wiek przedszkolny to czas beztroski, swobodnej zabawy, radości i nawiązywania pierwszych przyjaźni. To także okres, w którym dzieci poznają, czym jest praca zespołowa, współdziałanie, stają przed pierwszymi zadaniami do wykonania, uczą się odpowiedzialności, zazwyczaj doświadczają też niepowodzeń. Mogą znaleźć się w sytuacjach dla nich trudnych: odrzuceniem ze strony kolegów i brakiem akceptacji. Jednym z podstawowych, najważniejszych celów edukacji przedszkolnej jest rozwijanie umiejętności społecznych, a proponowany zestaw filmów może pomóc w jego realizacji. Kinowe seanse pomogą nauczycielom stworzyć wiele sytuacji wychowawczo-dydaktycznych. Będą pretekstem do rozmowy o sprawach bliskich dzieciom, dotyczących bezpośrednio ich samych lub takich, z którymi mogą się zetknąć. Warsztaty plastyczne nawiązujące do tematyki obejrzanych filmów staną się okazją do poznania różnych technik plastycznych.

Dzięki cyklowi „Filmowe przygody” dziecko:

  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
  • wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie
  • umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji
  • nazywa zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 1-3

cykl filmowi bohaterowie

Filmowi bohaterowie to postacie z książek i filmów, które poprzez swoje perypetie i przeżycia pokazują nam, którą drogą podążać, jakich dokonywać wyborów i co jest istotne w naszym życiu. Każdy wychowawca czy rodzic poszukuje dla swoich uczniów wartościowych wzorców, które mogą pozytywnie kształtować postawy dzieci i dawać im szanse na budowanie swojego ja otwartego na drugiego człowieka, pomocnego i ciekawego świata.

Prezentowany cykl oferuje gamę interesujących postaci, zestaw filmów pełnometrażowych oraz krótkich animacji stanowiących wartościową propozycję dla najmłodszych uczniów. Bohaterowie filmów to zazwyczaj rówieśnicy widzów – małe dzieci na początku drogi edukacji szkolnej, które posiadają podobne dylematy i przygody. Jak radzą sobie w nowych sytuacjach? Co motywuje ich do działania? Kto wspiera bohaterów filmowych w rozwiązywaniu sytuacji trudnych? Utożsamianie się z filmowymi postaciami powoduje, że widz w sali kinowej identyfikuje się z przygodami młodych bohaterów i uczy się właściwego postępowania. Jednocześnie dobrze się bawi.

Dzięki cyklowi „Filmowi bohaterowie” uczeń:

  • potrafi budować pozytywne relacje społeczne, czerpiąc wzorce postępowania sprzyjające właściwemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele)
  • jest wprowadzony w świat wartości, w tym ofiarności i współpracy
  • poznaje inne kultury i porządkuje wiedzę o świecie
  • rozwija empatię i przynależność do grupy
  • wzmacnia wzajemne zaufanie, siłę przyjaźni i akceptacji
  • okazuje szacunek wobec siebie i innych osób
  • zdobywa wiedzę i nowe umiejętności, jako bazę do osiągania życiowych sukcesów,
  • kształtuje postawę otwartości wobec świata i innych ludzi oraz aktywności w życiu społecznym
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 4-6

cykl kino współczesne

Obcowanie z najnowszymi dziełami kinematograficznymi to nieodłączny element kształcenia młodego odbiorcy kultury, bo inspiruje uczniów do tworzenia konstruktywnej krytyki rzeczywistości, w której dorastają, oraz daje im możliwość zidentyfikowania własnych problemów jako części procesów społecznych i kulturowych.

Przywykliśmy do osadzania tekstów kultury w epoce, w której powstawały. Cykl "Kino współczesne" pozwala wspólnie stworzyć z naszymi dziećmi mapę współczesności, a na nią nanieść palące problemy XXI w. Żyjemy w czasach sztuki heterogenicznej, rozproszonej, w epoce wielu twórców, w której nie sposób na własną rękę wyśledzić właśnie tych filmów dla dzieci i młodzieży, które są najbardziej warte obejrzenia i poddania wspólnej refleksji. Prezentujemy nagradzane i docenione produkcje, będące sublimacją marzeń i lęków towarzyszących dziś dorastaniu. Czy chcę i potrafię skonfrontować moje prawdziwe ja z tym, co inne i obce? Czy empatia jest indywidualną zaletą, czy wartością społeczną? Jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym?

Dzięki cyklowi „Kino współczesne” uczeń:

  • wyrabia i rozwija zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury
  • kształtuje umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym
  • rozwija zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka, i kierowania się tymi wartościami
  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia
  • świadomie i uważnie dokonuje recepcji filmów
  • rozumie swoistości tekstów kultury przynależnych do filmu
Filmy cyklu:

Gimnazjum / klasa 7

cykl młodzi w obiektywie (gimnazjum i klasy 7-8 SP)

Obiektyw kamery skierowany na młodego bohatera. Co zobaczymy? Kogo? Co będzie niósł ze sobą wizualny przekaz? Czy pomoże w konstruowaniu uniwersalnego sytemu wartości, w rozumieniu samego siebie i innych ludzi? I, wreszcie, kim jest młody, współczesny bohater filmowy? Czy stanie się kimś, kto pozwoli naszym uczniom znaleźć wspólną tożsamość, doświadczać świata, akceptować własną ciekawość i niezależność?

 

Cykl proponowanych filmów stawia na bohatera poszukującego, który na ekranie mierzy się z trudnym, choć fascynującym przekraczaniem granicy dziecko – dorosły. Wskazane obrazy filmowe stanowią źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatka i pomagają zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące go problemy. Ekranowi rówieśnicy uczą się walczyć z własnymi lękami, chcą być odpowiedzialni i niezależni. Udowadniają, że choć nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, potrafią odnaleźć się nie tylko w świecie dziecięcych fantazji, ale i w rzeczywistości dorosłych. Cykl realizuje cele wychowawcze odnoszące się do uniwersalnego świata wartości. Wybrane filmy świadczą o jego wielowymiarowości, a młodzi bohaterowie tworzą piękne filmowe historie, otwierając dyskusję o przyjaźni, miłości, rówieśniczej rywalizacji, odmienności i nadziejach, jakie niesie współczesny świat.

Dzięki cyklowi "Młodzi w obiektywie" uczeń klas 7 i 8:

  • staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, charakteryzując ich emocje i uczucia
  • dostrzega uniwersalne wartości i wiążą je z postawami społecznymi
  • ćwiczy umiejętność komunikowania i uzasadniają wypowiedzi w oparciu o treść tekstu kultury
  • potrafi znaleźć nawiązania do wątków kulturowych i literackich
  • rozumie przemiany okresu dojrzewania
  • w interpretacji tekstu kultury, jakim jest film, wykorzystuje konteksty społeczne i kulturowe
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów
  • potrafi przyjąć cudze poglądy i polemizować z nimi
  • podejmuje próby rozwiązania przedstawionego problemu
  • wyrabia i rozwija zdolność rozumienia dzieła filmowego
  • rozwija zdolność dostrzegania prawdy, dobra, piękna i szacunku dla innego człowieka
  • rozwija potrzebę uczestniczenia w kulturze

Dzięki cyklowi "Młodzi w obiektywie" uczeń gimnajzum:

  • doskonali umiejętności dyskusji i prezentowania własnego stanowiska
  • poznaje ważne zagadnienia z zakresu etyki
  • rozwija kompetencje związane z inteligencją emocjonalną i społeczną
Filmy cyklu:

Szkoła ponadgimnazjalna

cykl kino polskie

Cykl łączący najciekawsze produkcje ostatnich lat i dzieła klasyków kina polskiego. Sprawdzi się jako materiał do zajęć poświęconych rodzimej kinematografii czy – szerzej – kulturze. Kontakt z dziełami zawartymi w zestawieniu poszerzy także wiedzę uczniów na temat społecznych aspektów współczesności.

Zestaw daje uczniom szansę poznania różnych form i gatunków filmowych, a także umożliwia zrozumienie złożoności jednostkowych postaw i wyborów. Proponowane fabuły i dokument, zróżnicowane pod względem formalnym i tematycznym, są dobrym pretekstem do dyskusji na tematy takie jak: godność, człowieczeństwo, wolność, rodzina czy przyjaźń. Filmy pochodzące z tego cyklu przybliżają też społeczne i polityczne aspekty polskiej rzeczywistości (od lat 50. do współczesności) i ich oddziaływanie zarówno na jednostkę, jak i zbiorowość. Mogą być zatem przydatne nie tylko wychowawcom, nauczycielom języka polskiego i wiedzy o kulturze, ale także WOS-u, HiS-u i historii. Ponieważ bohaterami wielu filmów cyklu są ludzie młodzi, czyni to ich historie bliskimi uczniom, co jest nie bez znaczenia w dyskusji wokół problemów i postaw prezentowanych w filmach.

Dzięki cyklowi „Kino polskie” uczeń:

  • konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury, np. formami plastycznymi, teatralnymi, filmowymi
  • dostrzega obecne w tekstach kultury uniwersalne wartości i normy społeczne, a także konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów
  • odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu oraz rozpoznaje sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja)
  • poznaje wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów (np. K. Kieślowskiego, A. Munka, A. Wajdy, K. Zanussiego)
Filmy cyklu:
cykl między tekstami kultury - klasa 1.

Cykle „Między tekstami kultury” dla klas 1–3 to dialog z epokami historyczno-kulturowymi oraz wybranymi tekstami kultury. Program, ułożony według kolejności epok historyczno-literackich, uwzględnia wymagania podstawy programowej języka polskiego, jest także przydatny w nauczaniu historii, WOS-u, WOK-u, zajęć artystycznych, religii, etyki, języków obcych.

Udział w zajęciach uczy kontaktu z ambitnym repertuarem filmowym, poszerza horyzonty intelektualne i pogłębia bieżącą wiedzę młodych odbiorców w zakresie języka polskiego i przedmiotów humanistycznych. Już od klasy 1 przygotowuje do egzaminu pisemnego (na obu poziomach) i ustnego z języka polskiego, wskazując na konteksty kulturowe, do których można się odwołać w trakcie wypowiedzi ustnej i podczas konstruowania pracy pisemnej. Uczeń zostanie wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji tekstu kultury, co pomoże mu nie tylko zdać egzamin maturalny, ale także świadomie i satysfakcjonująco funkcjonować w świecie kultury.

Cykl dla klasy 1 obejmuje czas od starożytności do oświecenia: od dramatu zabójców Juliusza Cezara, przez odczytany na nowo Dekalog, do dylematów francuskich rewolucjonistów. Akcentując współczesną, a więc bliższą młodemu widzowi, perspektywę obrazowania i interpretowania odległych czasów, ludzkich wyborów, pasji, namiętności oraz problemów, filmowy zestaw dla klasy 1, pozwala uczniom lepiej zrozumieć ponadczasowe dylematy ludzkiej natury.

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 1” uczeń:

  • rozwija wrażliwość estetyczną oraz dojrzałość emocjonalną i społeczną w kontakcie z dziełem sztuki
  • dostrzega, analizuje i ocenia obecne w tekstach  odniesienia do idei, wartości i postaw charakterystycznych dla literatury i kultury danej epoki
  • nabywa kompetencje maturalne w zakresie porównywania różnych tekstów kultury oraz formułowania własnych sądów (w formie pisemnej i ustnej)
  • poznaje wartościowe pozycje kina polskiego i światowego

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 1” nauczyciel:

  • stymuluje i rozwija humanistyczne zainteresowania uczniów
  • wprowadza ucznia w świat różnych kręgów tradycji: polskiej, europejskiej, światowej
  • zapoznaje się z różnymi tendencjami we współczesnym kinie
  • uzupełnia swój warsztat pracy dydaktycznej o nowe teksty i konteksty
Filmy cyklu:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »