program 2018/19

Poznań

koordynacja

Stanisław Kandulski
tel. 500 269 896
edukacja@kinomuza.pl

adres kina
Kino Muza
ul. św. Marcina 30
61-805 Poznań

tel./fax 61 852 34 03
www.kinomuza.pl

program filmowy

POBIERZ ULOTKĘ NHEF KINA

Cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz – 9 zł (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum), 10 zł (szkoła ponadgimnazjalna).

Cena karnetu dla jednego ucznia na siedem pokazów – 56 zł (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum), 63 zł (szkoła ponadgimnazjalna).

 

Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem.

Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie). Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (2-3 os. z klasy, ale maks.10% z grupy, która uczestniczy w seansie) otrzymują darmowe bilety. Prosimy o zaznaczenie ich w formularzu zgłoszeniowym.

Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.

Przedszkole

cykl chodzę do kina (Poznań)

Kino jest miejscem magicznym. W parę chwil potrafi nas przenieść do świata wyobraźni – tak odległego od tego, który widujemy na co dzień. Duży ekran sprawia, że treść filmu staje się bardziej realistyczna, na dłużej zapada w pamięć, pobudza do rozważań i refleksji. „Chodzę do kina” to zbiór starannie wyselekcjonowanych filmów z różnych zakątków świata, zarówno długo– jak i krótkometrażowych. To kino z przekazem, jednocześnie piękne i mądre, takie, które bawi i uczy. Wyjątkowo bliska dzieciom tematyka i bohaterowie, z którymi bez problemu mogą się zidentyfikować, sprawią, że kinowy seans będzie dla przedszkolaka efektywnie i wartościowo spędzonym czasem, szansą na wzbudzenie w dziecku potrzeby kontaktu ze sztuką.

Cykl „Chodzę do kina” to filmy, które w pogodny sposób przybliżają świat małego dziecka. Tematyka wyjątkowo bliska przedszkolakom sprawia, że nawet najmłodszym widzom łatwo utożsamić się z bohaterami filmów, wkroczyć w ich świat. Sfera uczuć dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowana, pojawiają się w niej radość, sympatia, ale i strach, zazdrość czy gniew. Jak sobie radzić z tymi uczuciami? Proponowany zestaw filmów może w tym pomóc. Będzie świetną okazją do tworzenia sytuacji wychowawczych, rozmowy o sprawach dla dzieci ważnych, o tym, co wzbudza ich niepokój, o strachu, ale również o pięknie przyjaźni – nawet gdy ta bywa trudna – o wartościach, jakie ze sobą niesie. Rozwijanie umiejętności społecznych to bardzo ważny cel w edukacji przedszkolnej. Tworzenie relacji z innymi osobami, współpraca, pomaganie kolegom – tego małe dziecko dopiero się uczy, podobnie jak bohaterowie filmów zebranych w cykl „Chodzę do kina”. Warsztaty plastyczne będą okazją do estetycznej interpretacji filmów przez najmłodszych.

Dzięki cyklowi „Chodzę to kina” dziecko:

  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych)
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
  • wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie
  • umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 1-3

cykl filmowe podróże

Prezentowany cykl to pełne ekscytujących przygód filmowe wyprawy do rożnych zakątków świata. Zestaw składa się z ekranizacji znanych przygodowych książek dla dzieci oraz popularnych baśni. Każdy film to odrębna opowieść, która uświadamia, że to, co odmienne, może być fascynujące i warte poznania.

Sposobów na podróżowanie jest wiele. Jednym z nich jest film. Kino przemawia do odbiorców za pomocą wielu środków: obrazu, światła, barwy i dźwięku. Staje się doskonałym narzędziem do uczenia się przez przeżywanie emocji. Cykl „Filmowe podróże” to oferta niezapomnianej, pełnej przygód wycieczki po rożnych krajach Europy i Azji. Każdy film to niezwykła opowieść, dzięki której dziecko poznaje życie i kulturę mieszkańców przedstawianego miejsca. Dzięki prezentowanym filmom uczeń uświadamia sobie, iż rówieśnicy mieszkający w rożnych częściach świata, mimo odmienności kulturowej, mają podobne problemy i potrzeby. W proponowanych tytułach znajdziemy pełen wachlarz ciekawych wątków, które są znakomitym wprowadzeniem do wielu tematów i inspiracją do przeprowadzenia interesujących zajęć.

Dzięki cyklowi „Filmowe podróże” uczeń:

  • wypowiada się, korzystając ze zdobytych informacji
  • przygotowuje się do udziału w życiu społecznym: do zgodnego współdziałania z rówieśnikami, do uczestniczenia w życiu rodzinnym, do utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami
  • poznaje oraz szanuje zwyczaje i tradycje mieszkańców różnych krajów
  • rozumie potrzebę szanowania zwierząt i przyrody
  • wykonuje prace plastyczne i techniczne stosując się do instrukcji i dobierając właściwe formy i materiały
Filmy cyklu:
cykl filmowe sekrety

Kino to świat, z którym związanych jest wiele sekretów. Nie tylko najmłodsi zastanawiają się, jak twórcy filmów uzyskali pewne efekty, zadają sobie pytania o to, co widać na ekranie. Kino to pewien rodzaj magii. Dzięki umiejętnym zabiegom filmowców człowiek ma szansę przenieść się w nieznany wcześniej świat.

Cykl „Filmowe sekrety” to propozycja dla dzieci, które lubią dociekać prawdy i zadają dużo pytań na każdy temat. Filmy i scenariusze zostały przygotowane tak, aby pozwolić uczniom szukać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania: Jak powstaje film animowany? Czy animacja zawsze wygląda tak samo? W jaki sposób film przenosi widza w przeszłość lub w przyszłość? Czy w filmie potrzebne są słowa? Z jakimi wyzwaniami mierzą się aktorzy? Propozycje te sprawiają, że uczniowie stają się bardziej świadomymi widzami. Filmy prezentowane w tym cyklu to przepiękne i ciekawe historie, które pozwalają najmłodszym uczestnikom zastanowić się nie tylko nad ich formą, ale także nad treścią. Poruszają wiele ważnych dla młodego widza zagadnień: rodzina, przyjaźń, zagadki, przygoda czy strach. Ze względu na tematykę prelekcji cykl jest przeznaczony dla starszych uczniów, którzy mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię.

Dzięki cyklowi „Filmowe sekrety” uczeń:

  • rozumie przekaz filmowy (wizualny, słowny, muzyczny), interpretuje go, zbiera na jego podstawie informacje
  • mówi, opowiada o swoich przeżyciach i doświadczeniach, korzystając ze zdobytej wiedzy
  • wyraża swoje spostrzeżenia i przeżycia, podejmując działalność twórczą, stosuje różnorodne środki wyrazu
  • tworzy relacje z rówieśnikami, współpracuje i współdziała w grupie, aby osiągnąć zamierzone cele
Filmy cyklu:
cykl filmowi bohaterowie

Filmowi bohaterowie to postacie z książek i filmów, które poprzez swoje perypetie i przeżycia pokazują nam, którą drogą podążać, jakich dokonywać wyborów i co jest istotne w naszym życiu. Każdy wychowawca czy rodzic poszukuje dla swoich uczniów wartościowych wzorców, które mogą pozytywnie kształtować postawy dzieci i dawać im szanse na budowanie swojego ja otwartego na drugiego człowieka, pomocnego i ciekawego świata.

Prezentowany cykl oferuje gamę interesujących postaci, zestaw filmów pełnometrażowych oraz krótkich animacji stanowiących wartościową propozycję dla najmłodszych uczniów. Bohaterowie filmów to zazwyczaj rówieśnicy widzów – małe dzieci na początku drogi edukacji szkolnej, które posiadają podobne dylematy i przygody. Jak radzą sobie w nowych sytuacjach? Co motywuje ich do działania? Kto wspiera bohaterów filmowych w rozwiązywaniu sytuacji trudnych? Utożsamianie się z filmowymi postaciami powoduje, że widz w sali kinowej identyfikuje się z przygodami młodych bohaterów i uczy się właściwego postępowania. Jednocześnie dobrze się bawi.

Dzięki cyklowi „Filmowi bohaterowie” uczeń:

  • potrafi budować pozytywne relacje społeczne, czerpiąc wzorce postępowania sprzyjające właściwemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele)
  • jest wprowadzony w świat wartości, w tym ofiarności i współpracy
  • poznaje inne kultury i porządkuje wiedzę o świecie
  • rozwija empatię i przynależność do grupy
  • wzmacnia wzajemne zaufanie, siłę przyjaźni i akceptacji
  • okazuje szacunek wobec siebie i innych osób
  • zdobywa wiedzę i nowe umiejętności, jako bazę do osiągania życiowych sukcesów,
  • kształtuje postawę otwartości wobec świata i innych ludzi oraz aktywności w życiu społecznym
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 4-6

cykl świat filmu

Film dla współczesnych młodych widzów może stać się inspiracją do refleksji nad otaczającym światem, sposobem na kształtowanie uczuć, analizą i przedstawieniem rzeczywistości. Dlatego w ramach cyklu „Świat filmu” uczniowie klas 4–6 szkoły podstawowej poznają główne wiadomości z zakresu wiedzy o filmie, a także otrzymają możliwość omówienia kolejnych etapów tworzenia filmu, od pomysłu po sam koniec dzieła. Podczas kilku przemyślnie skonstruowanych spotkań w kinie uczniowie poznają twórców, którzy mają wpływ na realizację filmu – od scenarzysty, producenta, reżysera, operatora, montażysty, kostiumologa, charakteryzatora, kompozytora po aktorów. Kolejne spotkania mają na celu uświadomienie, że obraz filmowy tworzy zespół ludzi. Film to nie dzieło jednego twórcy. Każdy z elementów filmu ma bezpośredni wpływ na jego efekt.

Dla współczesnego, młodego widza film stał się nieodłącznym elementem poznawczym otaczającego świata i źródłem wiedzy o sobie samym. Kino to miejsce nowych doznań i przeżyć. Sztuka filmowa staje się narzędziem wychowania. Kształtuje postawy ludzkie, może stać się kanonem wartości, odradzających się w indywidualnej jakości przeżyć, ekspresji, swobodnego dialogu człowieka z człowiekiem. Pełni rolę kompensacyjną, dostarczając potrzeb duchowych i uczuciowych w sferze wyobraźni.

Propozycje filmowe cyklu dostosowane są do wieku w taki sposób, by przeżyte podczas projekcji chwile stały się przyczynkiem do realizacji treści zawartych w nowej podstawie programowej.

 

Dzięki cyklowi „Świat filmu” uczeń:

  • rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne
  • dostrzega i rozumie artystyczną swoistość filmu i sztuk audiowizualnych
  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego, w tym scenariusz, reżyserię, ujęcie, grę aktorską, muzykę
  • wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych i filmu
  • odbiera przekazy w sposób świadomy i uważny
  • odnosi teksty kultury do własnego doświadczenia
Filmy cyklu:
cykl kino współczesne

Obcowanie z najnowszymi dziełami kinematograficznymi to nieodłączny element kształcenia młodego odbiorcy kultury, bo inspiruje uczniów do tworzenia konstruktywnej krytyki rzeczywistości, w której dorastają, oraz daje im możliwość zidentyfikowania własnych problemów jako części procesów społecznych i kulturowych.

Przywykliśmy do osadzania tekstów kultury w epoce, w której powstawały. Cykl "Kino współczesne" pozwala wspólnie stworzyć z naszymi dziećmi mapę współczesności, a na nią nanieść palące problemy XXI w. Żyjemy w czasach sztuki heterogenicznej, rozproszonej, w epoce wielu twórców, w której nie sposób na własną rękę wyśledzić właśnie tych filmów dla dzieci i młodzieży, które są najbardziej warte obejrzenia i poddania wspólnej refleksji. Prezentujemy nagradzane i docenione produkcje, będące sublimacją marzeń i lęków towarzyszących dziś dorastaniu. Czy chcę i potrafię skonfrontować moje prawdziwe ja z tym, co inne i obce? Czy empatia jest indywidualną zaletą, czy wartością społeczną? Jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym?

Dzięki cyklowi „Kino współczesne” uczeń:

  • wyrabia i rozwija zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury
  • kształtuje umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym
  • rozwija zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka, i kierowania się tymi wartościami
  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia
  • świadomie i uważnie dokonuje recepcji filmów
  • rozumie swoistości tekstów kultury przynależnych do filmu
Filmy cyklu:
cykl młodzi w obiektywie (SP 4-6)

Młody widz, utożsamiając się z bohaterem filmowym, próbuje zdefiniować swoje miejsce w świecie. Interpretowanie postępowania postaci przychodzi mu niezwykle łatwo, gdyż śledzi decyzje rówieśnika na ekranie i dzięki temu uczy się, jak rozwiązywać własne problemy.

Uczniowie z natury rzeczy wzbraniają się przed nakazowymi metodami, które prezentowałyby, co należy zrobić w danej sytuacji. Często przekornie postępują wbrew decyzjom dorosłych, jednak z racji swojego młodego wieku mają trudności z dostrzeżeniem konsekwencji własnych działań. Bohaterowie filmów przedstawianych w cyklu „Młodzi w obiektywie” stają przed ważnymi wyborami, które nie są obce większości dzieci w ich wieku. Tym samym film jest doskonałym narzędziem służącym do uwrażliwiania i poszerzania wiedzy o relacjach ludzkich. Młody widz obserwuje gotowe rozwiązania, a jednocześnie w przystępny sposób dowiaduje się o skomplikowanej sieci współzależności, wśród których dziecko jest jednostką zaangażowaną, postrzeganą podmiotowo i traktowaną poważnie. Filmy wyselekcjonowane do cyklu łączą w sobie atrakcyjną i interesującą dla młodych widzów formę z niebanalną i wartościową pod względem edukacyjnym treścią. Twórcy zaproponowanych filmów starają się dotknąć wszystkiego tego, co składa się na rzeczywistość nastolatków, angażując ich do podjęcia dialogu.

 

Dzięki cyklowi „Młodzi w obiektywie” uczeń:

  • ćwiczy spójne komunikowanie i uzasadnianie własnego zdania w oparciu o treść
  • dostrzega wartość współpracy, tolerancji, akceptacji i konieczność podejmowania odpowiedzialności za własne decyzje
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów
  • doskonali myślenie konkretne oraz abstrakcyjne
  • podejmuje rozważania dotyczące wartości
  • łączy treść filmów z zagadnieniami edukacji globalnej
  • interpretuje wartości etyczne wpisane w przekaz naddany dzieła filmowego
  • interpretuje dzieło filmowe jako strukturę wielowymiarową
  • poszukuje przyczyn zaobserwowanych zjawisk społecznych i projektuje ich konsekwencje zgodnie z własnym rozumieniem świata i oglądem relacji społecznych
  • poszerza rozumienie pojęć etycznych i wartości pożądanych w społeczeństwie
  • poznaje metody krytycznego odbioru obrazu filmowego, analizy i interpretacji tekstu kultury
Filmy cyklu:

Gimnazjum / klasa 7

cykl młodzi w obiektywie (gimnazjum i klasy 7-8 SP)

Obiektyw kamery skierowany na młodego bohatera. Co zobaczymy? Kogo? Co będzie niósł ze sobą wizualny przekaz? Czy pomoże w konstruowaniu uniwersalnego sytemu wartości, w rozumieniu samego siebie i innych ludzi? I, wreszcie, kim jest młody, współczesny bohater filmowy? Czy stanie się kimś, kto pozwoli naszym uczniom znaleźć wspólną tożsamość, doświadczać świata, akceptować własną ciekawość i niezależność?

 

Cykl proponowanych filmów stawia na bohatera poszukującego, który na ekranie mierzy się z trudnym, choć fascynującym przekraczaniem granicy dziecko – dorosły. Wskazane obrazy filmowe stanowią źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatka i pomagają zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące go problemy. Ekranowi rówieśnicy uczą się walczyć z własnymi lękami, chcą być odpowiedzialni i niezależni. Udowadniają, że choć nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, potrafią odnaleźć się nie tylko w świecie dziecięcych fantazji, ale i w rzeczywistości dorosłych. Cykl realizuje cele wychowawcze odnoszące się do uniwersalnego świata wartości. Wybrane filmy świadczą o jego wielowymiarowości, a młodzi bohaterowie tworzą piękne filmowe historie, otwierając dyskusję o przyjaźni, miłości, rówieśniczej rywalizacji, odmienności i nadziejach, jakie niesie współczesny świat.

Dzięki cyklowi "Młodzi w obiektywie" uczeń klas 7 i 8:

  • staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, charakteryzując ich emocje i uczucia
  • dostrzega uniwersalne wartości i wiążą je z postawami społecznymi
  • ćwiczy umiejętność komunikowania i uzasadniają wypowiedzi w oparciu o treść tekstu kultury
  • potrafi znaleźć nawiązania do wątków kulturowych i literackich
  • rozumie przemiany okresu dojrzewania
  • w interpretacji tekstu kultury, jakim jest film, wykorzystuje konteksty społeczne i kulturowe
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów
  • potrafi przyjąć cudze poglądy i polemizować z nimi
  • podejmuje próby rozwiązania przedstawionego problemu
  • wyrabia i rozwija zdolność rozumienia dzieła filmowego
  • rozwija zdolność dostrzegania prawdy, dobra, piękna i szacunku dla innego człowieka
  • rozwija potrzebę uczestniczenia w kulturze

Dzięki cyklowi "Młodzi w obiektywie" uczeń gimnajzum:

  • doskonali umiejętności dyskusji i prezentowania własnego stanowiska
  • poznaje ważne zagadnienia z zakresu etyki
  • rozwija kompetencje związane z inteligencją emocjonalną i społeczną
Filmy cyklu:
cykl między kulturami

Co definiuje z pozoru prosty zwrot „nasza kultura”? Czy u progu XXI wieku można wskazać na jakąkolwiek monokulturę? Czy nie będzie nadużyciem mówienie o czysto polskiej kulturze? Bo przecież nasza, polska kultura to wynik spotkania wielu, bardzo wielu kultur: tureckiej, niemieckiej, rosyjskiej, czeskiej, szwedzkiej, włoskiej… Dzisiejszy Polak jest swoistym patchworkiem, przy czym największą łatą jest ta koloru biało-czerwonego. Historia nauczyła nas, że spotkania z innymi kulturami wzbogacają i wzmacniają. Cykl „Między kulturami” to realizacja tej niezwykłej lekcji historii Rzeczypospolitej – wzbogacać kulturę w kontakcie z innymi, redefiniować w spotkaniu z nowym horyzontem kultury.

Cykl „Między kulturami” to podróż przez świat różnorodnych kultur, religii, systemów politycznych. Pozwala on na zgłębianie wiedzy o bliskich dzięki globalizacji, lecz odległych kulturowo zakątkach świata. Nowa wiedza przeplata się z uniwersalnymi wartościami, co pozwala uczniom na sprawne odnalezienie się w nowych krajobrazach przy jednoczesnym odczuwaniu różnicy. Dzięki temu proponowane filmy stają się także doskonałymi kontekstami dla lektur czytanych w szkole. Pozwalają na dostrzeżenie wspomnianych podobieństw i różnic oraz uwspółcześnieniu omawianych zagadnień (np. „Balladyna” w bollywoodzkich Indiach). Poza wiedzą dotyczącą asymilacji, izolacji, tożsamości etnicznej czy narodowej w widzach kształtowana będzie postawa tolerancji i empatii.

Dzięki cyklowi „Między kulturami” uczeń klas 7 i 8:

  • uzasadnia, że można pogodzić różne tożsamości społeczno-kulturowe (regionalną, narodową/etniczną, państwową/obywatelską, europejską); rozpoznaje przejawy ksenofobii, w tym rasizmu, szowinizmu i antysemityzmu, oraz uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom
  • określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji
  • znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych
  • określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury
  • rozwija umiejętności krytycznego myślenia i formułowania opinii

Dzięki cyklowi „Między kulturami” uczeń gimnazjum:

  • ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm – nacjonalizm, tolerancja – nietolerancja, piękno – brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach
  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość; dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne
  • dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość
  • uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne
Filmy cyklu:

Szkoła ponadgimnazjalna

cykl między tekstami kultury - klasa 1.

Cykle „Między tekstami kultury” dla klas 1–3 to dialog z epokami historyczno-kulturowymi oraz wybranymi tekstami kultury. Program, ułożony według kolejności epok historyczno-literackich, uwzględnia wymagania podstawy programowej języka polskiego, jest także przydatny w nauczaniu historii, WOS-u, WOK-u, zajęć artystycznych, religii, etyki, języków obcych.

Udział w zajęciach uczy kontaktu z ambitnym repertuarem filmowym, poszerza horyzonty intelektualne i pogłębia bieżącą wiedzę młodych odbiorców w zakresie języka polskiego i przedmiotów humanistycznych. Już od klasy 1 przygotowuje do egzaminu pisemnego (na obu poziomach) i ustnego z języka polskiego, wskazując na konteksty kulturowe, do których można się odwołać w trakcie wypowiedzi ustnej i podczas konstruowania pracy pisemnej. Uczeń zostanie wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji tekstu kultury, co pomoże mu nie tylko zdać egzamin maturalny, ale także świadomie i satysfakcjonująco funkcjonować w świecie kultury.

Cykl dla klasy 1 obejmuje czas od starożytności do oświecenia: od dramatu zabójców Juliusza Cezara, przez odczytany na nowo Dekalog, do dylematów francuskich rewolucjonistów. Akcentując współczesną, a więc bliższą młodemu widzowi, perspektywę obrazowania i interpretowania odległych czasów, ludzkich wyborów, pasji, namiętności oraz problemów, filmowy zestaw dla klasy 1, pozwala uczniom lepiej zrozumieć ponadczasowe dylematy ludzkiej natury.

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 1” uczeń:

  • rozwija wrażliwość estetyczną oraz dojrzałość emocjonalną i społeczną w kontakcie z dziełem sztuki
  • dostrzega, analizuje i ocenia obecne w tekstach  odniesienia do idei, wartości i postaw charakterystycznych dla literatury i kultury danej epoki
  • nabywa kompetencje maturalne w zakresie porównywania różnych tekstów kultury oraz formułowania własnych sądów (w formie pisemnej i ustnej)
  • poznaje wartościowe pozycje kina polskiego i światowego

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 1” nauczyciel:

  • stymuluje i rozwija humanistyczne zainteresowania uczniów
  • wprowadza ucznia w świat różnych kręgów tradycji: polskiej, europejskiej, światowej
  • zapoznaje się z różnymi tendencjami we współczesnym kinie
  • uzupełnia swój warsztat pracy dydaktycznej o nowe teksty i konteksty
Filmy cyklu:
cykl między tekstami kultury - klasa 2.

Cykle „Między tekstami kultury” dla klas 1–3 to dialog z epokami historyczno-kulturowymi oraz wybranymi tekstami kultury. Program, ułożony według kolejności epok historyczno-literackich, uwzględnia wymagania podstawy programowej języka polskiego, jest także przydatny w nauczaniu historii, WOS-u, WOK-u, zajęć artystycznych, religii, etyki, języków obcych.

Udział w zajęciach filmowych poszerza horyzonty intelektualne i pogłębia bieżącą wiedzę młodych odbiorców w zakresie języka polskiego i przedmiotów humanistycznych. Przygotowuje też do egzaminu pisemnego (na obu poziomach) i ustnego z języka polskiego, wskazując na konteksty kulturowe, do których można się odwołać w trakcie wypowiedzi ustnej i podczas konstruowania pracy pisemnej. Uczeń zostanie wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji tekstu kultury, co pomoże mu nie tylko zdać egzamin maturalny, ale także świadomie i satysfakcjonująco funkcjonować w świecie kultury.

W cyklu przeznaczonym dla klasy 2 – od romantyzmu do modernizmu – uwaga została skupiona na próbie przybliżenia uczniom typowych dla tych epok motywów i zagadnień, takich jak nieśmiertelność (wampiryzm), wolność, zbrodnia i kara oraz pieniądz, zreinterpretowanych przez współczesne kino w różnych konwencjach i stylistykach.

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 2” uczeń:

  • rozwija wrażliwość estetyczną oraz dojrzałość emocjonalną i społeczną w kontakcie z dziełem sztuki
  • dostrzega, analizuje i ocenia obecne w tekstach  odniesienia do idei, wartości i postaw charakterystycznych dla literatury i kultury danej epoki
  • nabywa kompetencje maturalne w zakresie porównywania różnych tekstów kultury oraz formułowania własnych sądów (w formie pisemnej i ustnej)
  • poznaje wartościowe pozycje kina polskiego i światowego

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 2” nauczyciel:

  • stymuluje i rozwija humanistyczne zainteresowania uczniów
  • wprowadza ucznia w świat różnych kręgów tradycji: polskiej, europejskiej, światowej
  • zapoznaje się z różnymi tendencjami we współczesnym kinie
  • uzupełnia swój warsztat pracy dydaktycznej o nowe teksty i konteksty
Filmy cyklu:
cykl między tekstami kultury - klasa 3.

Cykle „Między tekstami kultury” dla klas 1–3 to dialog z epokami historyczno-kulturowymi oraz wybranymi tekstami kultury. Program, ułożony według kolejności epok historyczno-literackich, uwzględnia wymagania podstawy programowej języka polskiego, jest także przydatny w nauczaniu historii, WOS-u, WOK-u, zajęć artystycznych, religii, etyki, języków obcych.

Zestawy filmowe przygotowują do egzaminu pisemnego (na obu poziomach) i ustnego z języka polskiego, wskazując na konteksty kulturowe, do których można się odwołać w trakcie wypowiedzi ustnej i podczas konstruowania pracy pisemnej. Uczeń zostanie wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji tekstu kultury, co pomoże mu nie tylko zdać egzamin maturalny, ale także świadomie i satysfakcjonująco funkcjonować w świecie kultury.

Program cyklu dla klasy 3, obejmujący klasyczne pozycje kina polskiego (Panny z Wilka Wajdy, Sanatorium pod Klepsydrą Hasa), jak i filmy uznanych twórców światowych (Truposz Jima Jarmuscha i Mama Xaviera Dolana) jest propozycją nowatorskiego formalnie lub wręcz awangardowego odczytania tradycyjnych wątków i motywów kulturowych, takich jak: podróż, dom, rodzina, czas, dojrzewanie, przemijanie, śmierć.

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 3” uczeń:

  • rozwija wrażliwość estetyczną oraz dojrzałość emocjonalną i społeczną w kontakcie z dziełem sztuki
  • dostrzega, analizuje i ocenia obecne w tekstach  odniesienia do idei, wartości i postaw charakterystycznych dla literatury i kultury danej epoki
  • nabywa kompetencje maturalne w zakresie porównywania różnych tekstów kultury oraz formułowania własnych sądów (w formie pisemnej i ustnej)
  • poznaje wartościowe pozycje kina polskiego i światowego

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 3” nauczyciel:

  • stymuluje i rozwija humanistyczne zainteresowania uczniów
  • wprowadza ucznia w świat różnych kręgów tradycji: polskiej, europejskiej, światowej
  • zapoznaje się z różnymi tendencjami we współczesnym kinie
  • uzupełnia swój warsztat pracy dydaktycznej o nowe teksty i konteksty

Filmy cyklu:
cykl analiza filmu

Zajęcia w tym cyklu odbywają się po projekcji filmu. Uczniowie biorą udział w wykładzie ilustrowanym prezentacją multimedialną. Dowiadują się, jak funkcjonalnie analizować tekst kultury i w jakie pojęcia z zakresu języka filmu należy być wyposażonym.

Cykl „Analiza filmu” wprowadza w świat poetyki kina i formalnych aspektów konstrukcji dzieła filmowego. Siedem znakomitych obrazów, które proponujemy w naszym cyklu, to wyraziste ilustracje różnych zagadnień przynależnych do tego obszaru filmoznawstwa. Poruszane w trakcie prelekcji tematy nawiązują do analizy filmowych środków wyrazu, pojęć z pogranicza filmu i innych sztuk, poszukiwania kulturowych kontekstów. Funkcjonalne wykorzystanie pojęć i narzędzi przydatnych do opisu filmu pozwoli na pogłębioną analizę treści zawartych w tekstach kultury. Jest to umiejętność niezbędna podczas ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego. Sylabusy maturalne zwracają uwagę na konieczność znajomości analizy kadru, plakatu filmowego, historii i teorii kina. Wymagają swobodnego poruszania się wśród gatunków filmowych, nurtów, szkół oraz kompetencji odczytywania narracji i języka filmu, jak i ukrytych w nim kodów kulturowych (również w części pisemnej egzaminu maturalnego). Zapoznając się z różnorodnymi gatunkami, rolami montażu, pracy kamery, muzyki, a nawet hybrydowymi technikami tworzenia dzieła (np. połączenie cyfrowej obróbki z ręcznie malowanymi klatkami), uczestnik cyklu będzie docierał do świata wartości, który może być nadrzędny wobec filmowej formy lub, w innych wypadkach, jedynie wzbogacać zabiegi formalne stanowiące wartość samą w sobie. Po zakończeniu naszego cyklu – po obejrzeniu siedmiu ważnych filmów i wysłuchaniu związanych z nimi prelekcji – uczeń z pewnością stanie się świadomym odbiorcą dzieł filmowych. Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie rocznego projektu przełożą się również na doskonalenie umiejętności analizy innych tekstów kultury, takich jak: malarstwo, fotografia, rzeźba i architektura.

Dzięki cyklowi "Analiza filmu” uczeń:

  • doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego
  • konfrontuje dzieło filmowe z innymi tekstami kultury
  • wykorzystuje w interpretacji filmu niezbędne pojęcia i konteksty
  • prezentuje własne przeżycia oraz odnajduje w oglądanych filmach tradycje narodowe i uniwersalne
Filmy cyklu:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »