program 2018/19

Lubin

koordynacja

Beata Kurpińska
tel. 76 746 22 79
kino@ckmuza.pl

adres kina

Cetrum Kultury Muza
ul. Armii Krajowej 1
59-300 Lubin

tel. 76 746 22 55, fax 76 746 22 52
www.ckmuza.eu

program filmowy

POBIERZ ULOTKĘ NHEF KINA

Cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz – 10 zł.

Cena karnetu dla jednego ucznia na siedem pokazów – 49 zł.

Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem.

Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie). Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (2-3 os. z klasy, ale maks.10% z grupy, która uczestniczy w seansie) otrzymują darmowe bilety. Prosimy o zaznaczenie ich w formularzu zgłoszeniowym.

Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.

Przedszkole

cykl chodzę do kina

Kino jest miejscem magicznym. W parę chwil potrafi nas przenieść do świata wyobraźni – tak odległego od tego, który widujemy na co dzień. Duży ekran sprawia, że treść filmu staje się bardziej realistyczna, na dłużej zapada w pamięć, pobudza do rozważań i refleksji. „Chodzę do kina” to zbiór starannie wyselekcjonowanych filmów z różnych zakątków świata, zarówno długo– jak i krótkometrażowych. To kino z przekazem, jednocześnie piękne i mądre, takie, które bawi i uczy. Wyjątkowo bliska dzieciom tematyka i bohaterowie, z którymi bez problemu mogą się zidentyfikować, sprawią, że kinowy seans będzie dla przedszkolaka efektywnie i wartościowo spędzonym czasem, szansą na wzbudzenie w dziecku potrzeby kontaktu ze sztuką.

Cykl „Chodzę do kina” to filmy, które w pogodny sposób przybliżają świat małego dziecka. Tematyka wyjątkowo bliska przedszkolakom sprawia, że nawet najmłodszym widzom łatwo utożsamić się z bohaterami filmów, wkroczyć w ich świat. Sfera uczuć dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowana, pojawiają się w niej radość, sympatia, ale i strach, zazdrość czy gniew. Jak sobie radzić z tymi uczuciami? Proponowany zestaw filmów może w tym pomóc. Będzie świetną okazją do tworzenia sytuacji wychowawczych, rozmowy o sprawach dla dzieci ważnych, o tym, co wzbudza ich niepokój, o strachu, ale również o pięknie przyjaźni – nawet gdy ta bywa trudna – o wartościach, jakie ze sobą niesie. Rozwijanie umiejętności społecznych to bardzo ważny cel w edukacji przedszkolnej. Tworzenie relacji z innymi osobami, współpraca, pomaganie kolegom – tego małe dziecko dopiero się uczy, podobnie jak bohaterowie filmów zebranych w cykl „Chodzę do kina”. Warsztaty plastyczne będą okazją do estetycznej interpretacji filmów przez najmłodszych.

Dzięki cyklowi „Chodzę to kina” dziecko:

  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych)
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
  • wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie
  • umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 1-3

cykl filmowe podróże

Prezentowany cykl to pełne ekscytujących przygód filmowe wyprawy do rożnych zakątków świata. Zestaw składa się z ekranizacji znanych przygodowych książek dla dzieci oraz popularnych baśni. Każdy film to odrębna opowieść, która uświadamia, że to, co odmienne, może być fascynujące i warte poznania.

Sposobów na podróżowanie jest wiele. Jednym z nich jest film. Kino przemawia do odbiorców za pomocą wielu środków: obrazu, światła, barwy i dźwięku. Staje się doskonałym narzędziem do uczenia się przez przeżywanie emocji. Cykl „Filmowe podróże” to oferta niezapomnianej, pełnej przygód wycieczki po rożnych krajach Europy i Azji. Każdy film to niezwykła opowieść, dzięki której dziecko poznaje życie i kulturę mieszkańców przedstawianego miejsca. Dzięki prezentowanym filmom uczeń uświadamia sobie, iż rówieśnicy mieszkający w rożnych częściach świata, mimo odmienności kulturowej, mają podobne problemy i potrzeby. W proponowanych tytułach znajdziemy pełen wachlarz ciekawych wątków, które są znakomitym wprowadzeniem do wielu tematów i inspiracją do przeprowadzenia interesujących zajęć.

Dzięki cyklowi „Filmowe podróże” uczeń:

  • wypowiada się, korzystając ze zdobytych informacji
  • przygotowuje się do udziału w życiu społecznym: do zgodnego współdziałania z rówieśnikami, do uczestniczenia w życiu rodzinnym, do utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami
  • poznaje oraz szanuje zwyczaje i tradycje mieszkańców różnych krajów
  • rozumie potrzebę szanowania zwierząt i przyrody
  • wykonuje prace plastyczne i techniczne stosując się do instrukcji i dobierając właściwe formy i materiały
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 4-6

cykl młodzi w obiektywie (SP 4-6)

Młody widz, utożsamiając się z bohaterem filmowym, próbuje zdefiniować swoje miejsce w świecie. Interpretowanie postępowania postaci przychodzi mu niezwykle łatwo, gdyż śledzi decyzje rówieśnika na ekranie i dzięki temu uczy się, jak rozwiązywać własne problemy.

Uczniowie z natury rzeczy wzbraniają się przed nakazowymi metodami, które prezentowałyby, co należy zrobić w danej sytuacji. Często przekornie postępują wbrew decyzjom dorosłych, jednak z racji swojego młodego wieku mają trudności z dostrzeżeniem konsekwencji własnych działań. Bohaterowie filmów przedstawianych w cyklu „Młodzi w obiektywie” stają przed ważnymi wyborami, które nie są obce większości dzieci w ich wieku. Tym samym film jest doskonałym narzędziem służącym do uwrażliwiania i poszerzania wiedzy o relacjach ludzkich. Młody widz obserwuje gotowe rozwiązania, a jednocześnie w przystępny sposób dowiaduje się o skomplikowanej sieci współzależności, wśród których dziecko jest jednostką zaangażowaną, postrzeganą podmiotowo i traktowaną poważnie. Filmy wyselekcjonowane do cyklu łączą w sobie atrakcyjną i interesującą dla młodych widzów formę z niebanalną i wartościową pod względem edukacyjnym treścią. Twórcy zaproponowanych filmów starają się dotknąć wszystkiego tego, co składa się na rzeczywistość nastolatków, angażując ich do podjęcia dialogu.

 

Dzięki cyklowi „Młodzi w obiektywie” uczeń:

  • ćwiczy spójne komunikowanie i uzasadnianie własnego zdania w oparciu o treść
  • dostrzega wartość współpracy, tolerancji, akceptacji i konieczność podejmowania odpowiedzialności za własne decyzje
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów
  • doskonali myślenie konkretne oraz abstrakcyjne
  • podejmuje rozważania dotyczące wartości
  • łączy treść filmów z zagadnieniami edukacji globalnej
  • interpretuje wartości etyczne wpisane w przekaz naddany dzieła filmowego
  • interpretuje dzieło filmowe jako strukturę wielowymiarową
  • poszukuje przyczyn zaobserwowanych zjawisk społecznych i projektuje ich konsekwencje zgodnie z własnym rozumieniem świata i oglądem relacji społecznych
  • poszerza rozumienie pojęć etycznych i wartości pożądanych w społeczeństwie
  • poznaje metody krytycznego odbioru obrazu filmowego, analizy i interpretacji tekstu kultury
Filmy cyklu:

Gimnazjum / klasa 7

cykl między kulturami

Co definiuje z pozoru prosty zwrot „nasza kultura”? Czy u progu XXI wieku można wskazać na jakąkolwiek monokulturę? Czy nie będzie nadużyciem mówienie o czysto polskiej kulturze? Bo przecież nasza, polska kultura to wynik spotkania wielu, bardzo wielu kultur: tureckiej, niemieckiej, rosyjskiej, czeskiej, szwedzkiej, włoskiej… Dzisiejszy Polak jest swoistym patchworkiem, przy czym największą łatą jest ta koloru biało-czerwonego. Historia nauczyła nas, że spotkania z innymi kulturami wzbogacają i wzmacniają. Cykl „Między kulturami” to realizacja tej niezwykłej lekcji historii Rzeczypospolitej – wzbogacać kulturę w kontakcie z innymi, redefiniować w spotkaniu z nowym horyzontem kultury.

Cykl „Między kulturami” to podróż przez świat różnorodnych kultur, religii, systemów politycznych. Pozwala on na zgłębianie wiedzy o bliskich dzięki globalizacji, lecz odległych kulturowo zakątkach świata. Nowa wiedza przeplata się z uniwersalnymi wartościami, co pozwala uczniom na sprawne odnalezienie się w nowych krajobrazach przy jednoczesnym odczuwaniu różnicy. Dzięki temu proponowane filmy stają się także doskonałymi kontekstami dla lektur czytanych w szkole. Pozwalają na dostrzeżenie wspomnianych podobieństw i różnic oraz uwspółcześnieniu omawianych zagadnień (np. „Balladyna” w bollywoodzkich Indiach). Poza wiedzą dotyczącą asymilacji, izolacji, tożsamości etnicznej czy narodowej w widzach kształtowana będzie postawa tolerancji i empatii.

Dzięki cyklowi „Między kulturami” uczeń klas 7 i 8:

  • uzasadnia, że można pogodzić różne tożsamości społeczno-kulturowe (regionalną, narodową/etniczną, państwową/obywatelską, europejską); rozpoznaje przejawy ksenofobii, w tym rasizmu, szowinizmu i antysemityzmu, oraz uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom
  • określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji
  • znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych
  • określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury
  • rozwija umiejętności krytycznego myślenia i formułowania opinii

Dzięki cyklowi „Między kulturami” uczeń gimnazjum:

  • ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm – nacjonalizm, tolerancja – nietolerancja, piękno – brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach
  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość; dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne
  • dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość
  • uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne
Filmy cyklu:

Szkoła ponadgimnazjalna

cykl trudne tematy

Cykl adresowany jest do uczniów ciekawych otaczającej ich rzeczywistości, skłonnych do odkrywania prawdy o współczesnym świecie i otwartych na postawy mierzące się z problemami codzienności.

W cyklu zostały zaproponowane filmy, których problematyka jest bliska współczesnemu człowiekowi, poszukującemu odpowiedzi na nurtujące pytania i wskazówek do rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Dzięki spotkaniu z tym kinem uczniowie będą mogli poznać skomplikowaną naturę człowieka, zmierzyć się z problemami i dylematami etycznymi postaci filmowych, wspólnie przeżywać sytuacje, w których znaleźli się bohaterowie. Znajdą także inspiracje do refleksji na temat bliskiego sobie środowiska oraz makroprzestrzeni społecznej. „Trudne tematy” pełnią funkcję profilaktyczną – odwołują się do systemu wartości, kształtują poglądy, uczą motywacji, uwrażliwiają, pomagają uniknąć zagrożeń cywilizacyjnych i wskazywać źródła konfliktów w świecie. Filmy można powiązać z realizacją podstawy programowej w szkole ponadgimnazjalnej, przywołując konteksty literacko-kulturowe, społeczne, historyczne, a także odwołując się do realizacji zagadnień wychowawczych, czy wręcz tematów z lekcji biologii.

Dzięki cyklowi „Trudne tematy” uczeń:

  • wskazuje związki między różnymi aspektami utworu: estetycznym, etycznym i poznawczym
  • prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki
  • rozpoznaje sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera
  • dostrzega w utworach uniwersalne normy i konflikty wartości
  • dostrzega obecne w innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne
  • dostrzega w świecie konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów
Filmy cyklu:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »