program 2018/19

Kraków

koordynacja
Kaja Łuczyńska
tel. 604 708 839
adres kina
Kino pod Baranami
Rynek Główny 27
31-010 Kraków
tel. 12 423 07 68, fax 12 656 09 87

program filmowy

Cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz – 13 zł.

Cena karnetu dla jednego ucznia na siedem pokazów – 77 zł.

 

Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem.

Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie). Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (2-3 os. z klasy, ale maks.10% z grupy, która uczestniczy w seansie) otrzymują darmowe bilety. Prosimy o zaznaczenie ich w formularzu zgłoszeniowym.

Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.

Szkoła podstawowa 1-3

cykl filmowe sekrety (Kraków)

Kino to świat, z którym związanych jest wiele sekretów. Nie tylko najmłodsi zastanawiają się, jak twórcy filmów uzyskali pewne efekty, zadają sobie pytania o to, co widać na ekranie. Kino to pewien rodzaj magii. Dzięki umiejętnym zabiegom filmowców człowiek ma szansę przenieść się w nieznany wcześniej świat.

Cykl „Filmowe sekrety” to propozycja dla dzieci, które lubią dociekać prawdy i zadają dużo pytań na każdy temat. Filmy i scenariusze zostały przygotowane tak, aby pozwolić uczniom szukać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania: Jak powstaje film animowany? Czy animacja zawsze wygląda tak samo? W jaki sposób film przenosi widza w przeszłość lub w przyszłość? Czy w filmie potrzebne są słowa? Z jakimi wyzwaniami mierzą się aktorzy? Propozycje te sprawiają, że uczniowie stają się bardziej świadomymi widzami. Filmy prezentowane w tym cyklu to przepiękne i ciekawe historie, które pozwalają najmłodszym uczestnikom zastanowić się nie tylko nad ich formą, ale także nad treścią. Poruszają wiele ważnych dla młodego widza zagadnień: rodzina, przyjaźń, zagadki, przygoda czy strach. Ze względu na tematykę prelekcji cykl jest przeznaczony dla starszych uczniów, którzy mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię.

Dzięki cyklowi „Filmowe sekrety” uczeń:

  • rozumie przekaz filmowy (wizualny, słowny, muzyczny), interpretuje go, zbiera na jego podstawie informacje
  • mówi, opowiada o swoich przeżyciach i doświadczeniach, korzystając ze zdobytej wiedzy
  • wyraża swoje spostrzeżenia i przeżycia, podejmując działalność twórczą, stosuje różnorodne środki wyrazu
  • tworzy relacje z rówieśnikami, współpracuje i współdziała w grupie, aby osiągnąć zamierzone cele
Filmy cyklu:
cykl filmowe podróże (Kraków)

Prezentowany cykl to pełne ekscytujących przygód filmowe wyprawy do rożnych zakątków świata. Zestaw składa się z ekranizacji znanych przygodowych książek dla dzieci oraz popularnych baśni. Każdy film to odrębna opowieść, która uświadamia, że to, co odmienne, może być fascynujące i warte poznania.

Sposobów na podróżowanie jest wiele. Jednym z nich jest film. Kino przemawia do odbiorców za pomocą wielu środków: obrazu, światła, barwy i dźwięku. Staje się doskonałym narzędziem do uczenia się przez przeżywanie emocji. Cykl „Filmowe podróże” to oferta niezapomnianej, pełnej przygód wycieczki po rożnych krajach Europy i Azji. Każdy film to niezwykła opowieść, dzięki której dziecko poznaje życie i kulturę mieszkańców przedstawianego miejsca. Dzięki prezentowanym filmom uczeń uświadamia sobie, iż rówieśnicy mieszkający w rożnych częściach świata, mimo odmienności kulturowej, mają podobne problemy i potrzeby. W proponowanych tytułach znajdziemy pełen wachlarz ciekawych wątków, które są znakomitym wprowadzeniem do wielu tematów i inspiracją do przeprowadzenia interesujących zajęć.

Dzięki cyklowi „Filmowe podróże” uczeń:

  • wypowiada się, korzystając ze zdobytych informacji
  • przygotowuje się do udziału w życiu społecznym: do zgodnego współdziałania z rówieśnikami, do uczestniczenia w życiu rodzinnym, do utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami
  • poznaje oraz szanuje zwyczaje i tradycje mieszkańców różnych krajów
  • rozumie potrzebę szanowania zwierząt i przyrody
  • wykonuje prace plastyczne i techniczne stosując się do instrukcji i dobierając właściwe formy i materiały
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 4-6

cykl świat filmu (Kraków)

Film dla współczesnych młodych widzów może stać się inspiracją do refleksji nad otaczającym światem, sposobem na kształtowanie uczuć, analizą i przedstawieniem rzeczywistości. Dlatego w ramach cyklu „Świat filmu” uczniowie klas 4–6 szkoły podstawowej poznają główne wiadomości z zakresu wiedzy o filmie, a także otrzymają możliwość omówienia kolejnych etapów tworzenia filmu, od pomysłu po sam koniec dzieła. Podczas kilku przemyślnie skonstruowanych spotkań w kinie uczniowie poznają twórców, którzy mają wpływ na realizację filmu – od scenarzysty, producenta, reżysera, operatora, montażysty, kostiumologa, charakteryzatora, kompozytora po aktorów. Kolejne spotkania mają na celu uświadomienie, że obraz filmowy tworzy zespół ludzi. Film to nie dzieło jednego twórcy. Każdy z elementów filmu ma bezpośredni wpływ na jego efekt.

Dla współczesnego, młodego widza film stał się nieodłącznym elementem poznawczym otaczającego świata i źródłem wiedzy o sobie samym. Kino to miejsce nowych doznań i przeżyć. Sztuka filmowa staje się narzędziem wychowania. Kształtuje postawy ludzkie, może stać się kanonem wartości, odradzających się w indywidualnej jakości przeżyć, ekspresji, swobodnego dialogu człowieka z człowiekiem. Pełni rolę kompensacyjną, dostarczając potrzeb duchowych i uczuciowych w sferze wyobraźni.

Propozycje filmowe cyklu dostosowane są do wieku w taki sposób, by przeżyte podczas projekcji chwile stały się przyczynkiem do realizacji treści zawartych w nowej podstawie programowej.

 

Dzięki cyklowi „Świat filmu” uczeń:

  • rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne
  • dostrzega i rozumie artystyczną swoistość filmu i sztuk audiowizualnych
  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego, w tym scenariusz, reżyserię, ujęcie, grę aktorską, muzykę
  • wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych i filmu
  • odbiera przekazy w sposób świadomy i uważny
  • odnosi teksty kultury do własnego doświadczenia
Filmy cyklu:
cykl kino współczesne

Obcowanie z najnowszymi dziełami kinematograficznymi to nieodłączny element kształcenia młodego odbiorcy kultury, bo inspiruje uczniów do tworzenia konstruktywnej krytyki rzeczywistości, w której dorastają, oraz daje im możliwość zidentyfikowania własnych problemów jako części procesów społecznych i kulturowych.

Przywykliśmy do osadzania tekstów kultury w epoce, w której powstawały. Cykl "Kino współczesne" pozwala wspólnie stworzyć z naszymi dziećmi mapę współczesności, a na nią nanieść palące problemy XXI w. Żyjemy w czasach sztuki heterogenicznej, rozproszonej, w epoce wielu twórców, w której nie sposób na własną rękę wyśledzić właśnie tych filmów dla dzieci i młodzieży, które są najbardziej warte obejrzenia i poddania wspólnej refleksji. Prezentujemy nagradzane i docenione produkcje, będące sublimacją marzeń i lęków towarzyszących dziś dorastaniu. Czy chcę i potrafię skonfrontować moje prawdziwe ja z tym, co inne i obce? Czy empatia jest indywidualną zaletą, czy wartością społeczną? Jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym?

Dzięki cyklowi „Kino współczesne” uczeń:

  • wyrabia i rozwija zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury
  • kształtuje umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym
  • rozwija zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka, i kierowania się tymi wartościami
  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia
  • świadomie i uważnie dokonuje recepcji filmów
  • rozumie swoistości tekstów kultury przynależnych do filmu
Filmy cyklu:

Gimnazjum / klasa 7

cykl świat współczesny (Kraków)

Żyjąc w dzisiejszych czasach, jesteśmy obywatelami świata. Jednak niezależnie od szerokości geograficznej wszyscy potrzebujemy tego samego: akceptacji, miłości, umiejętności radzenia sobie z samotnością i cierpieniem. Dzięki konfrontacji z problemami bohaterów filmowych młodzi widzowie będą w stanie lepiej radzić sobie w niełatwym współczesnym świecie.

„Świat współczesny” to cykl, który prezentuje bardzo różnorodny – zarówno pod względem tematycznym, jak i formalnym – zestaw filmów. Łączy je bez wątpienia uniwersalny przekaz i skupienie na realnych problemach współczesności, zwłaszcza tych, które dotyczą młodych ludzi: kryzysie rodziny, starzeniu się społeczeństwa, dyskryminacji ze względu na płeć, poglądach. „Świat współczesny” porusza je w sposób atrakcyjny i zrozumiały, mogąc stanowić propozycję dla uczniów klas 7 i 8, jak i dla gimnazjalistów. Wybrane filmy można wykorzystać w korelacji z takimi przedmiotami jak: język polski, wiedza o społeczeństwie, historia, muzyka, lekcje wychowawcze czy wychowanie do życia w rodzinie.

Dzięki cyklowi „Świat współczesny” uczeń klasy 7 szkoły podstawowej:

  • staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej, uważnie odbiera zwłaszcza filmy adresowane do dzieci i młodzieży
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, charakteryzując ich emocje i uczucia
  • dostrzega uniwersalne wartości
  • rozumie przemiany okresu dojrzewania
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów

Dzięki cyklowi „Świat współczesny” uczeń klasy 8 szkoły podstawowej:

  • formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych współczesnego świata
  • przedstawia rolę autorytetów w życiu człowieka
  • rozumie zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz jej znaczenie w relacjach interpersonalnych
  • potrafi przyjąć odpowiedzialność za manifestowane reakcje i słowa
  • charakteryzuje politykę Niemiec na terenach okupowanej Europy, zwłaszcza Zagładę Żydów

Dzięki cyklowi „Świat współczesny” uczeń gimnazjum:

  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne
  • dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne
  • dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych oraz kulturowych
  • rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia oraz szuka sposobu na ich rozwiązanie
  • rozwija kompetencje związane z inteligencją emocjonalną i społeczną
Filmy cyklu:
cykl między kulturami

Co definiuje z pozoru prosty zwrot „nasza kultura”? Czy u progu XXI wieku można wskazać na jakąkolwiek monokulturę? Czy nie będzie nadużyciem mówienie o czysto polskiej kulturze? Bo przecież nasza, polska kultura to wynik spotkania wielu, bardzo wielu kultur: tureckiej, niemieckiej, rosyjskiej, czeskiej, szwedzkiej, włoskiej… Dzisiejszy Polak jest swoistym patchworkiem, przy czym największą łatą jest ta koloru biało-czerwonego. Historia nauczyła nas, że spotkania z innymi kulturami wzbogacają i wzmacniają. Cykl „Między kulturami” to realizacja tej niezwykłej lekcji historii Rzeczypospolitej – wzbogacać kulturę w kontakcie z innymi, redefiniować w spotkaniu z nowym horyzontem kultury.

Cykl „Między kulturami” to podróż przez świat różnorodnych kultur, religii, systemów politycznych. Pozwala on na zgłębianie wiedzy o bliskich dzięki globalizacji, lecz odległych kulturowo zakątkach świata. Nowa wiedza przeplata się z uniwersalnymi wartościami, co pozwala uczniom na sprawne odnalezienie się w nowych krajobrazach przy jednoczesnym odczuwaniu różnicy. Dzięki temu proponowane filmy stają się także doskonałymi kontekstami dla lektur czytanych w szkole. Pozwalają na dostrzeżenie wspomnianych podobieństw i różnic oraz uwspółcześnieniu omawianych zagadnień (np. „Balladyna” w bollywoodzkich Indiach). Poza wiedzą dotyczącą asymilacji, izolacji, tożsamości etnicznej czy narodowej w widzach kształtowana będzie postawa tolerancji i empatii.

Dzięki cyklowi „Między kulturami” uczeń klas 7 i 8:

  • uzasadnia, że można pogodzić różne tożsamości społeczno-kulturowe (regionalną, narodową/etniczną, państwową/obywatelską, europejską); rozpoznaje przejawy ksenofobii, w tym rasizmu, szowinizmu i antysemityzmu, oraz uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom
  • określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji
  • znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych
  • określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury
  • rozwija umiejętności krytycznego myślenia i formułowania opinii

Dzięki cyklowi „Między kulturami” uczeń gimnazjum:

  • ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm – nacjonalizm, tolerancja – nietolerancja, piękno – brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach
  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość; dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne
  • dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość
  • uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne
Filmy cyklu:

Szkoła ponadgimnazjalna

cykl trudne tematy

Cykl adresowany jest do uczniów ciekawych otaczającej ich rzeczywistości, skłonnych do odkrywania prawdy o współczesnym świecie i otwartych na postawy mierzące się z problemami codzienności.

W cyklu zostały zaproponowane filmy, których problematyka jest bliska współczesnemu człowiekowi, poszukującemu odpowiedzi na nurtujące pytania i wskazówek do rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Dzięki spotkaniu z tym kinem uczniowie będą mogli poznać skomplikowaną naturę człowieka, zmierzyć się z problemami i dylematami etycznymi postaci filmowych, wspólnie przeżywać sytuacje, w których znaleźli się bohaterowie. Znajdą także inspiracje do refleksji na temat bliskiego sobie środowiska oraz makroprzestrzeni społecznej. „Trudne tematy” pełnią funkcję profilaktyczną – odwołują się do systemu wartości, kształtują poglądy, uczą motywacji, uwrażliwiają, pomagają uniknąć zagrożeń cywilizacyjnych i wskazywać źródła konfliktów w świecie. Filmy można powiązać z realizacją podstawy programowej w szkole ponadgimnazjalnej, przywołując konteksty literacko-kulturowe, społeczne, historyczne, a także odwołując się do realizacji zagadnień wychowawczych, czy wręcz tematów z lekcji biologii.

Dzięki cyklowi „Trudne tematy” uczeń:

  • wskazuje związki między różnymi aspektami utworu: estetycznym, etycznym i poznawczym
  • prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki
  • rozpoznaje sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera
  • dostrzega w utworach uniwersalne normy i konflikty wartości
  • dostrzega obecne w innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne
  • dostrzega w świecie konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów
Filmy cyklu:
cykl między tekstami kultury - klasa 2. (Kraków)

Cykle „Między tekstami kultury” dla klas 1–3 to dialog z epokami historyczno-kulturowymi oraz wybranymi tekstami kultury. Program, ułożony według kolejności epok historyczno-literackich, uwzględnia wymagania podstawy programowej języka polskiego, jest także przydatny w nauczaniu historii, WOS-u, WOK-u, zajęć artystycznych, religii, etyki, języków obcych.

Udział w zajęciach filmowych poszerza horyzonty intelektualne i pogłębia bieżącą wiedzę młodych odbiorców w zakresie języka polskiego i przedmiotów humanistycznych. Przygotowuje też do egzaminu pisemnego (na obu poziomach) i ustnego z języka polskiego, wskazując na konteksty kulturowe, do których można się odwołać w trakcie wypowiedzi ustnej i podczas konstruowania pracy pisemnej. Uczeń zostanie wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji tekstu kultury, co pomoże mu nie tylko zdać egzamin maturalny, ale także świadomie i satysfakcjonująco funkcjonować w świecie kultury.

W cyklu przeznaczonym dla klasy 2 – od romantyzmu do modernizmu – uwaga została skupiona na próbie przybliżenia uczniom typowych dla tych epok motywów i zagadnień, takich jak nieśmiertelność (wampiryzm), wolność, zbrodnia i kara oraz pieniądz, zreinterpretowanych przez współczesne kino w różnych konwencjach i stylistykach.

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 2” uczeń:

  • rozwija wrażliwość estetyczną oraz dojrzałość emocjonalną i społeczną w kontakcie z dziełem sztuki
  • dostrzega, analizuje i ocenia obecne w tekstach  odniesienia do idei, wartości i postaw charakterystycznych dla literatury i kultury danej epoki
  • nabywa kompetencje maturalne w zakresie porównywania różnych tekstów kultury oraz formułowania własnych sądów (w formie pisemnej i ustnej)
  • poznaje wartościowe pozycje kina polskiego i światowego

Dzięki cyklowi „Między tekstami kultury – klasa 2” nauczyciel:

  • stymuluje i rozwija humanistyczne zainteresowania uczniów
  • wprowadza ucznia w świat różnych kręgów tradycji: polskiej, europejskiej, światowej
  • zapoznaje się z różnymi tendencjami we współczesnym kinie
  • uzupełnia swój warsztat pracy dydaktycznej o nowe teksty i konteksty
Filmy cyklu:
cykl wielokulturowość w filmie (Kraków)

Filmy prezentowane w cyklu przeznaczone są dla uczniów, którzy są już wstępnie przygotowani do dyskusji o problemach odnalezienia się w obcej kulturze, funkcjonowania w globalnym świecie, tolerancji dla odmienności etnicznej czy narodowościowej.

Cykl może stanowić punkt wyjścia do rozważań o wydarzeniach politycznych i społecznych, które rozgrywają się w Polsce i Europie w ciągu ostatnich lat. Terroryzm i manipulacje w polityce i mediach doprowadzają do postaw nieufności i ksenofobii wobec imigrantów. W świecie otwartych granic i rynku pracy mają prawo żyć wśród nas i funkcjonować ludzie reprezentujący inne kultury i religie. Dobór filmów wyrósł z potrzeby kształtowania w młodych ludziach postaw tolerancji i akceptacji, nie tylko wobec przedstawicieli mniejszości narodowo-etnicznych, ale także innych religii, poglądów politycznych i orientacji seksualnych. Zestawione w tym cyklu filmy pokazują uczniom szkół ponadgimnazjalnych, w jaki sposób religia i kultura kształtują życie mieszkańców krajów europejskich i azjatyckich. Część tytułów odnosi się do tematyki związanej z imigrantami i ich funkcjonowaniem w krajach, które tylko pozornie okazują się otwarte na obcokrajowców i ich odmienne kultury.

Dzięki cyklowi „Wielokulturowość w filmie” uczeń:

  • rozwija kompetencje związane z inteligencją społeczną i emocjonalną
  • poznaje ważne zagadnienia z zakresu politologii, socjologii i kulturoznawstwa
  • kształtuje postawy tolerancji wobec różnych kultur i religii
  • udoskonala umiejętności dyskusji i prezentowania własnego stanowiska
Filmy cyklu:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »