program 2018/19

Zgorzelec

koordynacja

Mariusz Tokarczyk
tel. 691 588 114
redstar@op.pl

adres kina

Miejski Dom Kultury – Kino Poza Nova
ul. Parkowa 1
59-900 Zgorzelec

tel. 75 77 52 415
www.pozanova.zgorzelec.eu

program filmowy

Cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz – 11 zł.

Cena karnetu dla jednego ucznia na siedem pokazów – 56 zł.

 

Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem.

Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie). Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (2-3 os. z klasy, ale maks.10% z grupy, która uczestniczy w seansie) otrzymują darmowe bilety. Prosimy o zaznaczenie ich w formularzu zgłoszeniowym.

Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.

Przedszkole

cykl chodzę do kina

Kino jest miejscem magicznym. W parę chwil potrafi nas przenieść do świata wyobraźni – tak odległego od tego, który widujemy na co dzień. Duży ekran sprawia, że treść filmu staje się bardziej realistyczna, na dłużej zapada w pamięć, pobudza do rozważań i refleksji. „Chodzę do kina” to zbiór starannie wyselekcjonowanych filmów z różnych zakątków świata, zarówno długo– jak i krótkometrażowych. To kino z przekazem, jednocześnie piękne i mądre, takie, które bawi i uczy. Wyjątkowo bliska dzieciom tematyka i bohaterowie, z którymi bez problemu mogą się zidentyfikować, sprawią, że kinowy seans będzie dla przedszkolaka efektywnie i wartościowo spędzonym czasem, szansą na wzbudzenie w dziecku potrzeby kontaktu ze sztuką.

Cykl „Chodzę do kina” to filmy, które w pogodny sposób przybliżają świat małego dziecka. Tematyka wyjątkowo bliska przedszkolakom sprawia, że nawet najmłodszym widzom łatwo utożsamić się z bohaterami filmów, wkroczyć w ich świat. Sfera uczuć dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowana, pojawiają się w niej radość, sympatia, ale i strach, zazdrość czy gniew. Jak sobie radzić z tymi uczuciami? Proponowany zestaw filmów może w tym pomóc. Będzie świetną okazją do tworzenia sytuacji wychowawczych, rozmowy o sprawach dla dzieci ważnych, o tym, co wzbudza ich niepokój, o strachu, ale również o pięknie przyjaźni – nawet gdy ta bywa trudna – o wartościach, jakie ze sobą niesie. Rozwijanie umiejętności społecznych to bardzo ważny cel w edukacji przedszkolnej. Tworzenie relacji z innymi osobami, współpraca, pomaganie kolegom – tego małe dziecko dopiero się uczy, podobnie jak bohaterowie filmów zebranych w cykl „Chodzę do kina”. Warsztaty plastyczne będą okazją do estetycznej interpretacji filmów przez najmłodszych.

Dzięki cyklowi „Chodzę to kina” dziecko:

  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych)
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
  • wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie
  • umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 1-3

cykl filmowi bohaterowie

Filmowi bohaterowie to postacie z książek i filmów, które poprzez swoje perypetie i przeżycia pokazują nam, którą drogą podążać, jakich dokonywać wyborów i co jest istotne w naszym życiu. Każdy wychowawca czy rodzic poszukuje dla swoich uczniów wartościowych wzorców, które mogą pozytywnie kształtować postawy dzieci i dawać im szanse na budowanie swojego ja otwartego na drugiego człowieka, pomocnego i ciekawego świata.

Prezentowany cykl oferuje gamę interesujących postaci, zestaw filmów pełnometrażowych oraz krótkich animacji stanowiących wartościową propozycję dla najmłodszych uczniów. Bohaterowie filmów to zazwyczaj rówieśnicy widzów – małe dzieci na początku drogi edukacji szkolnej, które posiadają podobne dylematy i przygody. Jak radzą sobie w nowych sytuacjach? Co motywuje ich do działania? Kto wspiera bohaterów filmowych w rozwiązywaniu sytuacji trudnych? Utożsamianie się z filmowymi postaciami powoduje, że widz w sali kinowej identyfikuje się z przygodami młodych bohaterów i uczy się właściwego postępowania. Jednocześnie dobrze się bawi.

Dzięki cyklowi „Filmowi bohaterowie” uczeń:

  • potrafi budować pozytywne relacje społeczne, czerpiąc wzorce postępowania sprzyjające właściwemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele)
  • jest wprowadzony w świat wartości, w tym ofiarności i współpracy
  • poznaje inne kultury i porządkuje wiedzę o świecie
  • rozwija empatię i przynależność do grupy
  • wzmacnia wzajemne zaufanie, siłę przyjaźni i akceptacji
  • okazuje szacunek wobec siebie i innych osób
  • zdobywa wiedzę i nowe umiejętności, jako bazę do osiągania życiowych sukcesów,
  • kształtuje postawę otwartości wobec świata i innych ludzi oraz aktywności w życiu społecznym
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 4-6

cykl świat filmu

Film dla współczesnych młodych widzów może stać się inspiracją do refleksji nad otaczającym światem, sposobem na kształtowanie uczuć, analizą i przedstawieniem rzeczywistości. Dlatego w ramach cyklu „Świat filmu” uczniowie klas 4–6 szkoły podstawowej poznają główne wiadomości z zakresu wiedzy o filmie, a także otrzymają możliwość omówienia kolejnych etapów tworzenia filmu, od pomysłu po sam koniec dzieła. Podczas kilku przemyślnie skonstruowanych spotkań w kinie uczniowie poznają twórców, którzy mają wpływ na realizację filmu – od scenarzysty, producenta, reżysera, operatora, montażysty, kostiumologa, charakteryzatora, kompozytora po aktorów. Kolejne spotkania mają na celu uświadomienie, że obraz filmowy tworzy zespół ludzi. Film to nie dzieło jednego twórcy. Każdy z elementów filmu ma bezpośredni wpływ na jego efekt.

Dla współczesnego, młodego widza film stał się nieodłącznym elementem poznawczym otaczającego świata i źródłem wiedzy o sobie samym. Kino to miejsce nowych doznań i przeżyć. Sztuka filmowa staje się narzędziem wychowania. Kształtuje postawy ludzkie, może stać się kanonem wartości, odradzających się w indywidualnej jakości przeżyć, ekspresji, swobodnego dialogu człowieka z człowiekiem. Pełni rolę kompensacyjną, dostarczając potrzeb duchowych i uczuciowych w sferze wyobraźni.

Propozycje filmowe cyklu dostosowane są do wieku w taki sposób, by przeżyte podczas projekcji chwile stały się przyczynkiem do realizacji treści zawartych w nowej podstawie programowej.

 

Dzięki cyklowi „Świat filmu” uczeń:

  • rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne
  • dostrzega i rozumie artystyczną swoistość filmu i sztuk audiowizualnych
  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego, w tym scenariusz, reżyserię, ujęcie, grę aktorską, muzykę
  • wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych i filmu
  • odbiera przekazy w sposób świadomy i uważny
  • odnosi teksty kultury do własnego doświadczenia
Filmy cyklu:

Gimnazjum / klasa 7

cykl między kulturami

Co definiuje z pozoru prosty zwrot „nasza kultura”? Czy u progu XXI wieku można wskazać na jakąkolwiek monokulturę? Czy nie będzie nadużyciem mówienie o czysto polskiej kulturze? Bo przecież nasza, polska kultura to wynik spotkania wielu, bardzo wielu kultur: tureckiej, niemieckiej, rosyjskiej, czeskiej, szwedzkiej, włoskiej… Dzisiejszy Polak jest swoistym patchworkiem, przy czym największą łatą jest ta koloru biało-czerwonego. Historia nauczyła nas, że spotkania z innymi kulturami wzbogacają i wzmacniają. Cykl „Między kulturami” to realizacja tej niezwykłej lekcji historii Rzeczypospolitej – wzbogacać kulturę w kontakcie z innymi, redefiniować w spotkaniu z nowym horyzontem kultury.

Cykl „Między kulturami” to podróż przez świat różnorodnych kultur, religii, systemów politycznych. Pozwala on na zgłębianie wiedzy o bliskich dzięki globalizacji, lecz odległych kulturowo zakątkach świata. Nowa wiedza przeplata się z uniwersalnymi wartościami, co pozwala uczniom na sprawne odnalezienie się w nowych krajobrazach przy jednoczesnym odczuwaniu różnicy. Dzięki temu proponowane filmy stają się także doskonałymi kontekstami dla lektur czytanych w szkole. Pozwalają na dostrzeżenie wspomnianych podobieństw i różnic oraz uwspółcześnieniu omawianych zagadnień (np. „Balladyna” w bollywoodzkich Indiach). Poza wiedzą dotyczącą asymilacji, izolacji, tożsamości etnicznej czy narodowej w widzach kształtowana będzie postawa tolerancji i empatii.

Dzięki cyklowi „Między kulturami” uczeń klas 7 i 8:

  • uzasadnia, że można pogodzić różne tożsamości społeczno-kulturowe (regionalną, narodową/etniczną, państwową/obywatelską, europejską); rozpoznaje przejawy ksenofobii, w tym rasizmu, szowinizmu i antysemityzmu, oraz uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom
  • określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji
  • znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych
  • określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury
  • rozwija umiejętności krytycznego myślenia i formułowania opinii

Dzięki cyklowi „Między kulturami” uczeń gimnazjum:

  • ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm – nacjonalizm, tolerancja – nietolerancja, piękno – brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach
  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość; dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne
  • dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość
  • uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne
Filmy cyklu:

Szkoła ponadgimnazjalna

cykl analiza filmu

Zajęcia w tym cyklu odbywają się po projekcji filmu. Uczniowie biorą udział w wykładzie ilustrowanym prezentacją multimedialną. Dowiadują się, jak funkcjonalnie analizować tekst kultury i w jakie pojęcia z zakresu języka filmu należy być wyposażonym.

Cykl „Analiza filmu” wprowadza w świat poetyki kina i formalnych aspektów konstrukcji dzieła filmowego. Siedem znakomitych obrazów, które proponujemy w naszym cyklu, to wyraziste ilustracje różnych zagadnień przynależnych do tego obszaru filmoznawstwa. Poruszane w trakcie prelekcji tematy nawiązują do analizy filmowych środków wyrazu, pojęć z pogranicza filmu i innych sztuk, poszukiwania kulturowych kontekstów. Funkcjonalne wykorzystanie pojęć i narzędzi przydatnych do opisu filmu pozwoli na pogłębioną analizę treści zawartych w tekstach kultury. Jest to umiejętność niezbędna podczas ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego. Sylabusy maturalne zwracają uwagę na konieczność znajomości analizy kadru, plakatu filmowego, historii i teorii kina. Wymagają swobodnego poruszania się wśród gatunków filmowych, nurtów, szkół oraz kompetencji odczytywania narracji i języka filmu, jak i ukrytych w nim kodów kulturowych (również w części pisemnej egzaminu maturalnego). Zapoznając się z różnorodnymi gatunkami, rolami montażu, pracy kamery, muzyki, a nawet hybrydowymi technikami tworzenia dzieła (np. połączenie cyfrowej obróbki z ręcznie malowanymi klatkami), uczestnik cyklu będzie docierał do świata wartości, który może być nadrzędny wobec filmowej formy lub, w innych wypadkach, jedynie wzbogacać zabiegi formalne stanowiące wartość samą w sobie. Po zakończeniu naszego cyklu – po obejrzeniu siedmiu ważnych filmów i wysłuchaniu związanych z nimi prelekcji – uczeń z pewnością stanie się świadomym odbiorcą dzieł filmowych. Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie rocznego projektu przełożą się również na doskonalenie umiejętności analizy innych tekstów kultury, takich jak: malarstwo, fotografia, rzeźba i architektura.

Dzięki cyklowi "Analiza filmu” uczeń:

  • doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego
  • konfrontuje dzieło filmowe z innymi tekstami kultury
  • wykorzystuje w interpretacji filmu niezbędne pojęcia i konteksty
  • prezentuje własne przeżycia oraz odnajduje w oglądanych filmach tradycje narodowe i uniwersalne
Filmy cyklu:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »