program 2018/19

Żary

koordynacja

Edyta Pietrus 
tel. 785 647 400 
kinopionier@poczta.onet.pl
 

Odra-Film 
instytucja kultury samorządu województwa dolnośląskiego

ul. Piłsudskiego 64a
50-020 Wrocław
adres kina

Kino Pionier
ul. Podchorążych 30
68-200 Żary

tel./fax 68 374 01 03, 785 647 400
kino@kino-zary.pl
www.odrafilm.wroc.pl



program filmowy

Cena biletu dla jednego ucznia na jeden pokaz – 8 zł.

Cena karnetu dla jednego ucznia na siedem pokazów – 49 zł.

 

Opiekun przed pierwszym pokazem wybiera jedną formę płatności dla całej klasy. Jeśli wybierze bilety, kupuje co miesiąc przed pokazem dla tylu uczniów, ilu będzie obecnych. Jeżeli wybierze karnety, wykupuje je dla wszystkich uczniów w klasie przed pierwszym pokazem.

Karnety nie podlegają zwrotowi (również w przypadku nieobecności ucznia na pokazie). Uczniowie w trudnej sytuacji materialnej (2-3 os. z klasy, ale maks.10% z grupy, która uczestniczy w seansie) otrzymują darmowe bilety. Prosimy o zaznaczenie ich w formularzu zgłoszeniowym.

Opiekunowie uczestniczą w spotkaniach nieodpłatnie.

Przedszkole

cykl filmowe przygody

Kino i niezwykła atmosfera, która towarzyszy kinowym seansom, sprawiają, że widzowie w łatwy sposób przenoszą się do świata magii i wyobraźni. Warto do niego wprowadzać dzieci już w wieku przedszkolnym. Ważne, aby starannie dobrać repertuar, pamiętając o możliwościach rozwojowych najmłodszych, ich wieku i wrażliwości.

Cykl „Filmowe przygody” prezentuje zarówno filmy krótko-, jak i długometrażowe z różnych zakątków świata, dobrane tak, aby ich tematyka była bliska widzom i odpowiednia dla odbiorcy w wieku przedszkolnym. Cykl „Filmowe przygody” to zbiór starannie wyselekcjonowanych filmów o uniwersalnym charakterze, które mogą zaciekawić szerokie grono odbiorców. Wiek przedszkolny to czas beztroski, swobodnej zabawy, radości i nawiązywania pierwszych przyjaźni. To także okres, w którym dzieci poznają, czym jest praca zespołowa, współdziałanie, stają przed pierwszymi zadaniami do wykonania, uczą się odpowiedzialności, zazwyczaj doświadczają też niepowodzeń. Mogą znaleźć się w sytuacjach dla nich trudnych: odrzuceniem ze strony kolegów i brakiem akceptacji. Jednym z podstawowych, najważniejszych celów edukacji przedszkolnej jest rozwijanie umiejętności społecznych, a proponowany zestaw filmów może pomóc w jego realizacji. Kinowe seanse pomogą nauczycielom stworzyć wiele sytuacji wychowawczo-dydaktycznych. Będą pretekstem do rozmowy o sprawach bliskich dzieciom, dotyczących bezpośrednio ich samych lub takich, z którymi mogą się zetknąć. Warsztaty plastyczne nawiązujące do tematyki obejrzanych filmów staną się okazją do poznania różnych technik plastycznych.

Dzięki cyklowi „Filmowe przygody” dziecko:

  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
  • wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie
  • umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji
  • nazywa zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 1-3

cykl filmowe sekrety

Kino to świat, z którym związanych jest wiele sekretów. Nie tylko najmłodsi zastanawiają się, jak twórcy filmów uzyskali pewne efekty, zadają sobie pytania o to, co widać na ekranie. Kino to pewien rodzaj magii. Dzięki umiejętnym zabiegom filmowców człowiek ma szansę przenieść się w nieznany wcześniej świat.

Cykl „Filmowe sekrety” to propozycja dla dzieci, które lubią dociekać prawdy i zadają dużo pytań na każdy temat. Filmy i scenariusze zostały przygotowane tak, aby pozwolić uczniom szukać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania: Jak powstaje film animowany? Czy animacja zawsze wygląda tak samo? W jaki sposób film przenosi widza w przeszłość lub w przyszłość? Czy w filmie potrzebne są słowa? Z jakimi wyzwaniami mierzą się aktorzy? Propozycje te sprawiają, że uczniowie stają się bardziej świadomymi widzami. Filmy prezentowane w tym cyklu to przepiękne i ciekawe historie, które pozwalają najmłodszym uczestnikom zastanowić się nie tylko nad ich formą, ale także nad treścią. Poruszają wiele ważnych dla młodego widza zagadnień: rodzina, przyjaźń, zagadki, przygoda czy strach. Ze względu na tematykę prelekcji cykl jest przeznaczony dla starszych uczniów, którzy mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię.

Dzięki cyklowi „Filmowe sekrety” uczeń:

  • rozumie przekaz filmowy (wizualny, słowny, muzyczny), interpretuje go, zbiera na jego podstawie informacje
  • mówi, opowiada o swoich przeżyciach i doświadczeniach, korzystając ze zdobytej wiedzy
  • wyraża swoje spostrzeżenia i przeżycia, podejmując działalność twórczą, stosuje różnorodne środki wyrazu
  • tworzy relacje z rówieśnikami, współpracuje i współdziała w grupie, aby osiągnąć zamierzone cele
Filmy cyklu:

Szkoła podstawowa 4-6

cykl młodzi w obiektywie (SP 4-6)

Młody widz, utożsamiając się z bohaterem filmowym, próbuje zdefiniować swoje miejsce w świecie. Interpretowanie postępowania postaci przychodzi mu niezwykle łatwo, gdyż śledzi decyzje rówieśnika na ekranie i dzięki temu uczy się, jak rozwiązywać własne problemy.

Uczniowie z natury rzeczy wzbraniają się przed nakazowymi metodami, które prezentowałyby, co należy zrobić w danej sytuacji. Często przekornie postępują wbrew decyzjom dorosłych, jednak z racji swojego młodego wieku mają trudności z dostrzeżeniem konsekwencji własnych działań. Bohaterowie filmów przedstawianych w cyklu „Młodzi w obiektywie” stają przed ważnymi wyborami, które nie są obce większości dzieci w ich wieku. Tym samym film jest doskonałym narzędziem służącym do uwrażliwiania i poszerzania wiedzy o relacjach ludzkich. Młody widz obserwuje gotowe rozwiązania, a jednocześnie w przystępny sposób dowiaduje się o skomplikowanej sieci współzależności, wśród których dziecko jest jednostką zaangażowaną, postrzeganą podmiotowo i traktowaną poważnie. Filmy wyselekcjonowane do cyklu łączą w sobie atrakcyjną i interesującą dla młodych widzów formę z niebanalną i wartościową pod względem edukacyjnym treścią. Twórcy zaproponowanych filmów starają się dotknąć wszystkiego tego, co składa się na rzeczywistość nastolatków, angażując ich do podjęcia dialogu.

 

Dzięki cyklowi „Młodzi w obiektywie” uczeń:

  • ćwiczy spójne komunikowanie i uzasadnianie własnego zdania w oparciu o treść
  • dostrzega wartość współpracy, tolerancji, akceptacji i konieczność podejmowania odpowiedzialności za własne decyzje
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów
  • doskonali myślenie konkretne oraz abstrakcyjne
  • podejmuje rozważania dotyczące wartości
  • łączy treść filmów z zagadnieniami edukacji globalnej
  • interpretuje wartości etyczne wpisane w przekaz naddany dzieła filmowego
  • interpretuje dzieło filmowe jako strukturę wielowymiarową
  • poszukuje przyczyn zaobserwowanych zjawisk społecznych i projektuje ich konsekwencje zgodnie z własnym rozumieniem świata i oglądem relacji społecznych
  • poszerza rozumienie pojęć etycznych i wartości pożądanych w społeczeństwie
  • poznaje metody krytycznego odbioru obrazu filmowego, analizy i interpretacji tekstu kultury
Filmy cyklu:

Gimnazjum / klasa 7

cykl młodzi w obiektywie (gimnazjum i klasy 7-8 SP)

Obiektyw kamery skierowany na młodego bohatera. Co zobaczymy? Kogo? Co będzie niósł ze sobą wizualny przekaz? Czy pomoże w konstruowaniu uniwersalnego sytemu wartości, w rozumieniu samego siebie i innych ludzi? I, wreszcie, kim jest młody, współczesny bohater filmowy? Czy stanie się kimś, kto pozwoli naszym uczniom znaleźć wspólną tożsamość, doświadczać świata, akceptować własną ciekawość i niezależność?

 

Cykl proponowanych filmów stawia na bohatera poszukującego, który na ekranie mierzy się z trudnym, choć fascynującym przekraczaniem granicy dziecko – dorosły. Wskazane obrazy filmowe stanowią źródło analogii do rzeczywistego świata nastolatka i pomagają zdefiniować oraz rozwiązać nurtujące go problemy. Ekranowi rówieśnicy uczą się walczyć z własnymi lękami, chcą być odpowiedzialni i niezależni. Udowadniają, że choć nie ma łatwej recepty na bolączki wieku dorastania, potrafią odnaleźć się nie tylko w świecie dziecięcych fantazji, ale i w rzeczywistości dorosłych. Cykl realizuje cele wychowawcze odnoszące się do uniwersalnego świata wartości. Wybrane filmy świadczą o jego wielowymiarowości, a młodzi bohaterowie tworzą piękne filmowe historie, otwierając dyskusję o przyjaźni, miłości, rówieśniczej rywalizacji, odmienności i nadziejach, jakie niesie współczesny świat.

Dzięki cyklowi "Młodzi w obiektywie" uczeń klas 7 i 8:

  • staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, charakteryzując ich emocje i uczucia
  • dostrzega uniwersalne wartości i wiążą je z postawami społecznymi
  • ćwiczy umiejętność komunikowania i uzasadniają wypowiedzi w oparciu o treść tekstu kultury
  • potrafi znaleźć nawiązania do wątków kulturowych i literackich
  • rozumie przemiany okresu dojrzewania
  • w interpretacji tekstu kultury, jakim jest film, wykorzystuje konteksty społeczne i kulturowe
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów
  • potrafi przyjąć cudze poglądy i polemizować z nimi
  • podejmuje próby rozwiązania przedstawionego problemu
  • wyrabia i rozwija zdolność rozumienia dzieła filmowego
  • rozwija zdolność dostrzegania prawdy, dobra, piękna i szacunku dla innego człowieka
  • rozwija potrzebę uczestniczenia w kulturze

Dzięki cyklowi "Młodzi w obiektywie" uczeń gimnajzum:

  • doskonali umiejętności dyskusji i prezentowania własnego stanowiska
  • poznaje ważne zagadnienia z zakresu etyki
  • rozwija kompetencje związane z inteligencją emocjonalną i społeczną
Filmy cyklu:

Szkoła ponadgimnazjalna

cykl trudne tematy

Cykl adresowany jest do uczniów ciekawych otaczającej ich rzeczywistości, skłonnych do odkrywania prawdy o współczesnym świecie i otwartych na postawy mierzące się z problemami codzienności.

W cyklu zostały zaproponowane filmy, których problematyka jest bliska współczesnemu człowiekowi, poszukującemu odpowiedzi na nurtujące pytania i wskazówek do rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Dzięki spotkaniu z tym kinem uczniowie będą mogli poznać skomplikowaną naturę człowieka, zmierzyć się z problemami i dylematami etycznymi postaci filmowych, wspólnie przeżywać sytuacje, w których znaleźli się bohaterowie. Znajdą także inspiracje do refleksji na temat bliskiego sobie środowiska oraz makroprzestrzeni społecznej. „Trudne tematy” pełnią funkcję profilaktyczną – odwołują się do systemu wartości, kształtują poglądy, uczą motywacji, uwrażliwiają, pomagają uniknąć zagrożeń cywilizacyjnych i wskazywać źródła konfliktów w świecie. Filmy można powiązać z realizacją podstawy programowej w szkole ponadgimnazjalnej, przywołując konteksty literacko-kulturowe, społeczne, historyczne, a także odwołując się do realizacji zagadnień wychowawczych, czy wręcz tematów z lekcji biologii.

Dzięki cyklowi „Trudne tematy” uczeń:

  • wskazuje związki między różnymi aspektami utworu: estetycznym, etycznym i poznawczym
  • prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki
  • rozpoznaje sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera
  • dostrzega w utworach uniwersalne normy i konflikty wartości
  • dostrzega obecne w innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne
  • dostrzega w świecie konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów
Filmy cyklu:
cykl analiza filmu

Zajęcia w tym cyklu odbywają się po projekcji filmu. Uczniowie biorą udział w wykładzie ilustrowanym prezentacją multimedialną. Dowiadują się, jak funkcjonalnie analizować tekst kultury i w jakie pojęcia z zakresu języka filmu należy być wyposażonym.

Cykl „Analiza filmu” wprowadza w świat poetyki kina i formalnych aspektów konstrukcji dzieła filmowego. Siedem znakomitych obrazów, które proponujemy w naszym cyklu, to wyraziste ilustracje różnych zagadnień przynależnych do tego obszaru filmoznawstwa. Poruszane w trakcie prelekcji tematy nawiązują do analizy filmowych środków wyrazu, pojęć z pogranicza filmu i innych sztuk, poszukiwania kulturowych kontekstów. Funkcjonalne wykorzystanie pojęć i narzędzi przydatnych do opisu filmu pozwoli na pogłębioną analizę treści zawartych w tekstach kultury. Jest to umiejętność niezbędna podczas ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego. Sylabusy maturalne zwracają uwagę na konieczność znajomości analizy kadru, plakatu filmowego, historii i teorii kina. Wymagają swobodnego poruszania się wśród gatunków filmowych, nurtów, szkół oraz kompetencji odczytywania narracji i języka filmu, jak i ukrytych w nim kodów kulturowych (również w części pisemnej egzaminu maturalnego). Zapoznając się z różnorodnymi gatunkami, rolami montażu, pracy kamery, muzyki, a nawet hybrydowymi technikami tworzenia dzieła (np. połączenie cyfrowej obróbki z ręcznie malowanymi klatkami), uczestnik cyklu będzie docierał do świata wartości, który może być nadrzędny wobec filmowej formy lub, w innych wypadkach, jedynie wzbogacać zabiegi formalne stanowiące wartość samą w sobie. Po zakończeniu naszego cyklu – po obejrzeniu siedmiu ważnych filmów i wysłuchaniu związanych z nimi prelekcji – uczeń z pewnością stanie się świadomym odbiorcą dzieł filmowych. Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie rocznego projektu przełożą się również na doskonalenie umiejętności analizy innych tekstów kultury, takich jak: malarstwo, fotografia, rzeźba i architektura.

Dzięki cyklowi "Analiza filmu” uczeń:

  • doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego
  • konfrontuje dzieło filmowe z innymi tekstami kultury
  • wykorzystuje w interpretacji filmu niezbędne pojęcia i konteksty
  • prezentuje własne przeżycia oraz odnajduje w oglądanych filmach tradycje narodowe i uniwersalne
Filmy cyklu:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »