program 2017/18

Złotoryja

Szkoła podstawowa 4-6

cykl kino współczesne 2017/18

Obcowanie z najnowszymi dziełami kinematograficznymi to nieodłączny element kształcenia młodego odbiorcy kultury, bo inspiruje uczniów do tworzenia konstruktywnej krytyki rzeczywistości, w której dorastają, oraz daje im możliwość zidentyfikowania własnych problemów jako części procesów społecznych i kulturowych.

Przywykliśmy do osadzania tekstów kultury w epoce, w której powstawały. Cykl „Kino współczesne” pozwala wspólnie z naszymi dziećmi stworzyć mapę współczesności, a na nią nanieść palące problemy XXI w. Żyjemy w czasach sztuki heterogenicznej, rozproszonej, w epoce wielu twórców, w której nie sposób na własną rękę wyśledzić właśnie te filmy dla dzieci i młodzieży, które są najbardziej warte obejrzenia i poddania wspólnej refleksji. Prezentujemy nagradzane i docenione produkcje, będące sublimacją marzeń i lęków towarzyszących dziś dorastaniu. Czy chcę i potrafię skonfrontować moje prawdziwe ja z tym, co inne i obce? Czy empatia jest indywidualną zaletą, czy wartością społeczną? Jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym?

Dzięki cyklowi „Kino współczesne” dziecko:

  • wyrabia i rozwija zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury
  • kształtuje umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym
  • rozwija zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kieruje się tymi wartościami
  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia
  • świadomie i uważnie analizuje filmy, zwłaszcza adresowane do dzieci i młodzieży
  • rozumie swoistość filmowych tekstów kultury

Filmy cyklu:

Gimnazjum / klasa 7

cykl świat współczesny 2017/18

„Świat współczesny” to cykl filmów dokumentalnych i fabularnych, które podejmują uniwersalne problemy współczesności. Potrzeba akceptacji, stereotypy i uprzedzenia, godzenie się z historią, poszukiwanie siebie czy dążenie do szczęścia to tylko niektóre z wątków poruszanych przez autorów tytułów wybranych do cyklu.

Cykl „Świat współczesny” to bardzo różnorodny zestaw filmów – zarówno pod względem tematycznym, jak i formalnym. Wszystkie tytuły łączy uniwersalny przekaz i skoncentrowanie na realnych problemach współczesności. Uwaga autorów skupia się przede wszystkim na tematach ważnych dla młodych odbiorców – prezentowane kino porusza zatem wątki takie jak kryzys rodziny, starzenie się społeczeństwa, dyskryminacja ze względu na płeć czy poglądy. „Świat współczesny” podejmuje je w sposób atrakcyjny i zrozumiały, dzięki czemu stanowią odpowiednią propozycję filmową zarówno dla starszych, jak i młodszych gimnazjalistów. Poruszana tematyka wymaga jednak pewnej dojrzałości i przygotowania, zwłaszcza od widzów rozpoczynających naukę w gimnazjum.

Dzięki cyklowi „Świat współczesny” uczeń:

  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne
  • dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne
  • dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, kulturowych
  • rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka rozwiązań
Filmy cyklu:

Szkoła ponadgimnazjalna

cykl analiza filmu 2017/18

Zajęcia w tym cyklu odbywają się po projekcji filmu. Uczniowie biorą udział w wykładzie ilustrowanym prezentacją multimedialną. Dowiadują się, jak funkcjonalnie analizować tekst kultury i w jakie pojęcia z zakresu języka filmu należy być wyposażonym.

Cykl „Analiza filmu” wymaga od uczniów zaangażowania i teoretycznego przygotowania. Wśród siedmiu tytułów odnajdziemy różne gatunki, estetyki, sposoby obrazowania, ale wszystkie stanowią przykłady cennych osiągnięć kinematografii europejskiej, amerykańskiej i polskiej ostatniej dekady naszego wieku, wyróżniane najważniejszymi nagrodami filmowymi. Poruszane w trakcie prelekcji tematy związane są z analizą filmowych środków wyrazu, pojęciami z pogranicza filmu i innych sztuk, poszukiwaniem kulturowych kontekstów. Wymienione elementy stanowią dziś niezbędny narzędziownik współczesnego maturzysty, który na ustnym egzaminie dojrzałości z języka polskiego, musi wykazać się umiejętnością analizy kadru i plakatu filmowego, stosując pojęcia z zakresu teorii filmu i wiedzę historyczno-filmową. Uczeń, który zapozna się z filmami tego cyklu i ich problematyką, z pewnością stanie się świadomym odbiorcą dzieł filmowych, a wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie rocznego projektu przełożą się również na doskonalenie umiejętności analizy innych tekstów kultury, takich jak: malarstwo, fotografia, rzeźba i architektura.

Dzięki cyklowi „Analiza filmu” uczeń:

  • doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego
  • konfrontuje dzieło filmowe z innymi tekstami kultury
  • wykorzystuje w interpretacji filmu niezbędne pojęcia i konteksty
  • prezentuje własne przeżycia, a także wyszukuje w oglądanych filmach wartości narodowe i uniwersalne
Filmy cyklu:
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2015 Regulamin serwisu »